Tuesday, May 16, 2006

Menyusur Jalan Kenangan II


Ni gambar pertama aku kat Wales, kat simpang masuk U. Papan tanda kat belakang tu dalam Bahasa Inggeris dan Welsh. Bahasa Welsh ni dua-tiga kali dengar macam Jawa gak dan aku sikit sebanyak boleh la tangkap pronunciation yang berbelit lidah. Sebut pasal masuk U ni, kalau kat U tempatan, semua freshies kena hadir Minggu Orientasi atau Minggu Silaturrahim masa aku kat PPP/ITM. Tapi kat Aber ni, takyah pergi pun takpe, Senior aku (sebenarnya sama level. Cuma aku kena repeat A Level...waaa!!!!) cakap takyah pergi la, bukan ada apa pun…baik ikut aku pusing2 keliling town. Aku pun apa lagi…join dia le! Sakan enjoy masa tu. Apa taknya, JPA suruh fly seminggu sebelum tarikh orientasi, dah settle urusan masuk bilik, aku lepak rumah member tadi tu layan Sky. Lepas tu ponteng orientasi lagi seminggu……heheh. Dua minggu virtually tak buat apa!

Yang ni pulak masa aku kat London. Pi melawat kota metropolitan tu masa winter break. Dalam kepala otak aku masa tu, kat London aku mesti nak pergi tempat-tempat ni

1. HMS Belfast
2. Imperial War Museum
3. RAF Museum

Ni tak campur tempat tumpuan pelancong yang ‘biasa’ macam Madame Tussaud, Tower Bridge, Tower Of London, Big Ben…Soho (kakakaka). Gambar ni kat dek belakang HMS Belfast (entrance nak masuk muzium kapal ni). Yang tong besar kat kiri tu tong derma, dibuat dari casing periuk api. Banyak ruang dalam kapal ni dibuka kepada umum dari dek luaran sampai le ruang enjin. Tapi ruang dalam kapal bukan dalam rumah, ada sekali masa nak masuk bilik peluru, kepala aku terhantuk kat bulkhead….pening sekejap. Masa aku pergi dulu nak masuk GBP3.70 atau lebih kurang RM14.80 (kadar 1994). Bila aku surf IWM punya homepage,aku tengok dah jadi free!! (hampeh betoi!)

No comments: