Monday, May 29, 2006

Kisah Pengemis

Aku baca cerita pasal pengemis kat blog blackpurple – dan aku teringat dua orang pengemis yang aku pernah jumpa

I – kisah seorang ibu tua

Aku selalu pergi pasar malam kat tempat aku ni. Ada satu hari tu, aku nampak ada satu family ni, agak-agak dalam 40an gitu umur si suami dan isteri. Ada anak dua orang dalam umur 10-11 tahun. Dan juga seorang makcik dalam umur 60an yang buta – aku rasa mesti mak dia. Hati aku kata bagus brader ni bawak mak dia jalan kat pasar malam. Maka memimpin la brader ni akan makcik tadi. Tapi, sampai kat simpang luar kawasan pasar malam tu, makcik tua tu ditinggalkan bersama satu tupperware dan hailer. Dan makcik tu pun mula mengalunkan ayat Al-Quran sambil menggoncang tupperware tadi. Orang ramai yang simpati menghulurkan syiling dan ringgit. Keluarga makcik yang empat orang tadi hilang dalam kesibukan pasar…

Aku hanya mampu geleng kepala sambil beristighfar. Sanggup seorang anak buat ibunya begitu…

II – kisah seorang achi di 7-Eleven

Masa aku kerja kat KL, aku selalu tolong officemate aku buat parttime jual burger. Stall dia kat luar 7-Eleven Pandan Indah (entah ada lagi ke tak..kalau ada pun, dia lagi ke yang handle?). Satu malam, seorang achi yang nampak kusut masai menghampiri warung kami.

Achi : Encik, boleh tolong ka, kasi saya dua ringgit…saya mau makan, lapar la!

Member : Duit? Takpe la achi, saya kasi bikin burger special punya sama achi.

Achi : Takpe la encik, kasi dua ringgit cukup la.

Member : Don’t worry achi, saya kasi bikin burger ayam, bukan daging.

Achi : Takpe la encik…

Dan achi tu pun berlalu. Dalam setengah jam lepas tu, achi tu masuk 7-11 dan tak lama kemudian keluar dengan setin Carlsberg ditangan sambil menonggang beer tu dengan gelojohnya. Cit! Nak kasi tonggang lepas gian rupanya, patut dia tak mau burger!!

No comments: