Tuesday, May 23, 2006

Jangan Minum Coke!

Itu la secara dasarnya beberapa e-mail yang aku terima sejak beberapa ketika mengenai minuman paling laris di dunia ni. Kebanyakan sebab yang dihantar buat aku tersenyum, menggeleng kepala dan kengkadang ketawa. Ada yang buat aku garu kepala sebab email tersebut diedar oleh seseorang kawan kepada kawan aku – masalahnya , pengirim asal tu bekerja di salah sebuah IPT yang menjadi pusat ilmu (address siap tulis 'Knowledge Centre' lagi!). Tapi dia sendiri tak guna ilmu nak tentukan kesahihan cerita-cerita tersebut. Antara sebab kenapa kita tidak digalakkan minum Coke:

Coke menjadi penderma utama kepada Israel. Aku pun tak tau mana dia orang dapat cerita ni…diaorang buka buku akaun Coke ke? Tapi yang menariknya, cerita ‘syarikat gergasi AS derma kat Israel’ ni biasanya hanya libatkan Coke dengan McDonald’s. Takde pulak ada sape-sape kaitkan PepsiCo (Pepsi, Pizza Hut, KFC) dengan cerita camni. Tapi orang-orang yang dok edar e-mail cerita ni sakan pulak tengok World Cup yang disponsor oleh…….Coke.

Yang ni paling tak masuk akal : Coke mengandungi asid dan coke boleh digunakan untuk
- bersihkan kotoran di tandas
- buang gris kat enjin lori dan pakaian
- Boleh larutkan daging dalam masa dua hari

Coke mmg berasid (pH 2.8-3.0 gitu) tapi dalam kepekatan yang amat rendah. Gastic juice dalam perut kita lagi power dari Coke….masuk makanan dalam tu, beberapa jam kemudian dah keluar balik dah….heheh. Kalau betul la Coke tu boleh buat benda-benda macam aku quote tu, dah berjuta orang masuk hospital lepas minum Coke. Kenapa? Sebab, bila Coke tu cicah bibir aje, dah terbakar isi mulut tu…..abis kalau depa claim Coke boleh diguna nak buang gris kat enjin lori…bukan power gila tu? Lagipun, bukan setakat Coke aje, semua minuman ringan berkarbonat mempunyai asid. Kalau tak nak orang minum Coke senang aje…cakap aje banyak gula, kena kencing manis nanti.

No comments: