Wednesday, May 17, 2006

Kisahku Di Bumi Naga

Aku teringat plak masa aku baru sampai Wales. Tak la baru sangat, ada la dalam dua bulan. Aku pergi bilik kawan aku yang dah setahun kat situ (dia fly direct, tak masuk NCUK) dan aku ajak dia turun town. Tapi dia kata nak semayang Zohor dulu – OK la. Sambil dia semayang, aku baca magazine-magazine dia yang bersepah atas katil. Lepas tu aku terperasan, hala mana mamat ni semayang? Blok flat dia sama alignment dengan blok aku, tapi apahal kiblat dia lebih kurang 180 darjah terbalik arah sebenar?

Aku : Camne engkau decide kiblat?

Kawan : Pakai kompas kiblat la!
(nota: aku decide kiblat berdasarkan flyer yang diberi masyarakat Islam kat Aber, takla setepat mcm guna kompas tapi boleh la dapat arah yang hamper tepat.)

Aku : ‘Meh kompas kau aku nak tengok?
(Dan dia pun bagi…aku tengok siap ada buku panduan penggunaan lagi. Jadi aku pun cari la berdasarkan buku tu yang guna London sebagai rujukan. Tengok2, sah! Member aku terbalik arah kiblat!)

Aku : Wei, engkau semayang terbalik arah la!

Kawan : Ye ke, aku tengok betul la guna kompas tu!

Aku : Engkau pakai reference mana?

Kawan : Ni ha! (sambil menunjuk entry untuk KL(!)

Aku : Engkau ingat ni kat Malaysia lagi ke apa???

Kawan : (dengan muka yang blushed) Takpe la, bumi ni bulat!

Aku : Suka hati kau le!

Tapi lepas tu dia ubah balik kedudukan sejadah dia. Semoga Allah menerima Solat kawanku yang tersilap itu, Amin!

No comments: