Thursday, May 25, 2006

Air Combat Collection

Ini satu contoh naskhah majalah Air Combat Collection yang ‘Terhangat Di Pasaran’ bagi military buffs di Malaysia. Isinya, empat profil ringkas pesawat-pesawat tempur dari Perang Dunia Kedua sehingga kini. Apa yang membuat majalah ini hot item ialah model ‘free’ salah satu pesawat didalam setiap keluaran. Model berskala 1:100 dan merupakan ‘desktop model’. ACC dijual asalnya pada harga RM6.99, sekarang dah RM11.90…kot. Rasanya ramai yang beli ACC ni untuk model saja!

Punya la laris ACC ni, sampai ramai member forum aku yang berebut-rebut nak benda alah ni. Dan siap buat laporan availability kat kedai mana dalam forum. Tu baru ahli forum aje, tak campur orang lain. Dan dia orang pulak ada beli sampai 3-4 biji untuk pesawat yang sama. Tapi depa ni bukan le tamak ke kemaruk gila…ada yang buat camtu untuk dijual semula kepada kawan-kawan yang ketinggalan. Tapi ada juga kata, bila dia ke pengedar ACC ni, pengedar kata ada orang booking sampai 200 naskhah keluaran yang ada model MiG-29. Itu nak baca, buat main beramai-ramai atau nak buat business? Dan yang paling tak syok, bila ada yang jual balik model (tanpa majalah) dengan harga berlipat kali ganda terutama model yang ‘cool’ macam Tomcat, Eagle dan MiG-29. Ada sampai RM48!

Somehow, aku tak tertarik dengan hype ni. Apa-apa hal aku dah ada model aku pada skala yang lebih besar. Satu lagi, majalah tu sendiri lagi nipis dari Take-Off masa aku budak-budak dulu. Entry pesawat-pesawat kebanyakannya terlalu pendek. Aku beli pun sebab aku nakkan weapons load arrangement yang dinyatakan dalam profil tu. Itu pun untuk pesawat yang modelnya aku tengah buat. Ada juga yang kata, model tu accurate. Untuk layman memang sekali pandang mmg boleh identify pesawat apa…tapi agaknya sebab aku dah biasa buat model yang precision-engineered, model tu nampak oversimplified – kerusi pun macam gumpalan plastik aje…wingtip missile rail untuk Rafale siap macam cangkuk! Panel line overdone, tu tak campur gap dalam sambungan. Well, what do you expect from RM9.90?

Entahlah, kadang-kadang kelakar pulak tengok….nak beli takpe, tapi macam budak2 kat kedai mainan sudahlah. Nasib baik tak seteruk masa McDonald’s keluarkan patung Hello Kitty dengan set beruang dia…..kat Johor dengan Penang ada pintu McD yang pecah. Kat Singapore, ada yang bertumbuk!! Adik ipar aku yang kerja McD kata koleksi patung tu boleh cecah ribuan ringgit dalam jangkamasa bebrapa tahun….tengok la….dia ada 2 complete set tu!

No comments: