Thursday, July 06, 2006

Ampun Tuanku!

Ya…setelah kejatuhan Melaka pada tahun 1511, keturunan Sultan Mahmud datang menuntut takhta kerajaan Melaka tahun ini! Bila aku baca berita ni kat paper awal tahun itu hari, reaksi pertama aku ialah mengangkat kening macam Ziana Zain. Lepas tu aku gelak. Apa taknya, seorang ahli perniagaan ni claim yang dia adalah keturunan Sultan Mahmud dan sepatutnya dia Sultan Melaka ke-44. Apa-apa aje la. Yang aku rasa lucu ialah bila dia buat majlis anugerah apa kejadah tah…buat kat dewan public di Gombak. Masalahnya ramai yang hadir…nak mintak tanah kurnia gamaknya. Dan tak lama lepas tu, dia pi Sungai Duyong, Melaka dan buat majlis ‘penyerahan semula’ keris Taming Sari kepada dia…kononnya keris tu akan kembali kepada waris Kesultanan Melaka. Siap ada Pawang DiRaja sekali uruskan..haha! Dan yang bestnya, dia claim ada orang akan serahkan keris tu dari dalam sungai….dia ingat ni cerita King Arthur dengan Excalibur dia ke?

Dan tak lama dulu dia claim dia ada empat artifak Kesultanan melayu melaka. Now, how can we be sure that the artifacts are genuine? Masalahnya, takde gambar-gambar dari zaman dahulu pasal peralatan ni. Dan kalau asli pun(disahkan dengan carbon-dating) ye ke Kerajaan Melaka punya?

Dan yang paling terbaru, dia dihalau dari Istana Negara masa Majlis Hi-Tea sempena Keputeraan YDP Agong. Katanya dia dapat surat dari Jabatan Perdana Menteri menjemput dia ke Istana Negara Alih-alih sampai Istana dengan entourage dia, dia kena halau. Dah la tu samapi tetamu lain terpinga-pinga.

Part ni aku heran. Rasa aku kalau function Istana, surat mesti dari Istana Negara, bukan JPM. Dah la tu, part dia kena halau tu aku tak pasti camne – dia kena halau kat gate ke kat pintu masuk? Kalau kat pintu, camne dia boleh masuk gate tanpa permit ke sticker ke…dan kalau kat gate, camne sampai tetamu lain boleh terpinga-pinga?

Bagi aku insiden terkahir ni, samada betul terjadi atau rekaan sahaja (nak simpati), mengesahkan His Highness The Sultan of Melaka as ‘nuts’. Dan orang-orang yang hadir function ‘Sultan’ ni mengingatkan aku kepada dialog Obi-Wan Kenobi dalam filem Star Wars : “Who's the more foolish: the fool, or the fool who follows him?"

No comments: