Tuesday, June 27, 2006

RTM Oh RTM!

I - Statement Menteri Penerangan
“Saya yakin RTM juga mempunyai ramai penonton yang tersendiri, contohnya penonton program seperti Dunia Jam 10 dan Salam Pantai Timur.”

“RTM sejak dari dulu berusaha untuk menyuburkan seni budaya tempatan seperti pantun dan puisi dalam program-program terbitan kami. Kesannya saya dapati sekarang ini banyak pihak turut menganjurkan acara-acara deklamasi puisi pada majlis-majlis yang mereka anjurkan,” ujarnya.

“Usia RTM memang sudah 60 tahun tetapi faktor usia tidak harus menjadi halangan. Biarlah tua dari segi usia tetapi kalau boleh kami mahu nampak muda dengan program-program yang kami terbitkan. “Sebab itu kami amat mengambil kira selera penonton muda hari ini. Banyak program yang kami terbitkan sesuai dengan perkembangan masa kini. “Dalam soal ini kami amat mengambil berat isi kandungannya supaya ia sesuai dengan hasrat RTM untuk membawa mesej kerajaan,”

"...Justeru, RTM tidak ketinggalan menampilkan program-program hiburan terkini selain menampilkan selebriti-selebritinya yang baru."

Aku tergaru-garu kepala baca kenyataan-kenyataan tu.

II - Piala Dunia di RTM
Masa sebelum WC, bukan main RTM yang gah dapat lesen penyiaran dari FIFA. Maka dibuatnya ‘Fiesta Hurra’ di sana-sini, macam le Malaysia dapat masuk World Cup. Padahal dapat hak penyiaran aje. Lepas tu pulak bila penonton di Singapore komplen tak dapat siaran, RTM kata itu syarat FIFA, lagipun kami dah abis RM11 juta nak siar. Tapi bila akhirnya World Cup start, banyak game tak disiarkan, atau dibuat secara delayed telecast. Bila aku tengok ASTRO punya promotion, simple aje walaupun iklannya canggih. Dan takde la ASTRO nak buat promosi besar-besaran. Tau-tau aje iklan ‘Stadium ASTRO’ tu keluar.

Yang bestnya dalam berita sukan RTM, depa interview penonton kat kedai-kedai makan. Kat big screen kedai tu sah-sah depa pasang siaran ASTRO bukan RTM!

III - Rentak Juara
Sabtu malam itu hari ada final rentak juara tapi takleh tengok sebab bini aku dah conquer TV nak tengok konsert AF. Tapi apa-apahal aku tersenyum baca kat paper pasal RTM syaratkan band yang bertanding diwajibkan nyanyi lagu 60an. Kenapa 60an? Alasan RTM dia nak generasi baru hargai lagu lama. Bagi aku kenapa 60an sahaja? Kenapa tidak 50an? Kenapa tidak 70an? Aku rasa alasan tadi tak menasabah – aku rasa sebabnya ialah big brass kat RTM semua generasi yang remajanya tahun 60an..so depa nak reminiscence zaman remaja depa la tu gamaknya!

Lagu heavy metal, thrash, speed, black dengan death metal tak dibenarkan. OK, mungkin sebab ni RTM lagipun stigma muzik metal itu sendiri. Tapi yang peliknya lagu underground dengan alternative pun tak boleh. Alasannya? Muzik macam tu ‘kosong’. OK mungkin dari segi seni ia kosong, tapi ini kan pertandingan band! Orang nak nilai kualiti persembahan, mutu permainan instrument dan vocal…bukan nak tengok nilai seni muzik itu sendiri!

IV – Dokumentari / Program Pertahanan
Aku minat dunia military dan aku teruja nak tengok siri ‘Penggempur’ yang disiarkan di TV1. Tapi ada satu masalah – siri tersebut disiarkan pukul 12.30 tengah malam. Bukan aku takleh stay up, masalahnya aku tak larat sangat nak tengok TV lepas pukul 12 (kalau benda lain boleh le). Dan disini aku terkilan dengan RTM yang dah 60 tahun. Kenapa la disiar dah tengah malam? Kenapa? Sebab ganas? Takde apa pun yang ganasnya? Mungkin sebab takde nilai komersil? Mungkin…Tapi yang pastinya ada peminat rancangan bergenre ketenteraan. Dato’ Zam sendiri kata ada rancangan RTM yang mempunyai peminat tersendiri. Habis tu, takkan takleh terfikir yang rancangan dokumentari ketenteraan takde peminatnya? Dan satu lagi, mana perginya drama Insurgensi musim kedua? Aku rasa ni satu-satunya drama yang berkisar pasal gerakan PKM pasca Darurat asal. Kenapa tak siar, ganas lagi?Ketiadaan program camni (biarpun drama) yang menyebabkan orang ramai berfikir yang keganasan komunis hanya pada ketika Darurat 1948-1960 sahaja!

Dokumentari dan drama berorientasikan ketenteraan dan kepolisian (kecuali Gerak Khas) perlu dibawa ke waktu perdana atau sekurang-kurangnya selepas DJ10. Benda-benda camni boleh merangsang rasa patriotisme selain lagu-lagu patriotic yang diulang berkali-kali setiap sebelum berita. Nanti orang muda tak tahu sejarah dulu, keperitan hidup dibawah penjajahan dan penentangan komunis. Aku rasa tak cukup dengan slot 10 minit (mungkin kurang) bila masa ada isu camni timbul (macam masa buku My Side Of History keluar, baru le ada segmen darurat yang ciput). Drama macam Insurgensi yang dapat sambutan hangat, diperap saja musim keduanya..apa yang keluar kat TV…drama orang kaya, rebut harta, rebut girlfriend…ituuu aje.

Come on la RTM, drama dan dokumentari pasal ketenteraan, terutama yang berkualiti juga mampu merangsang rasa patriotisme rakyat…jangan la tunggu masa Bulan Merdeka aje. Nanti bila keluar filem macam LKT, awak jugak sama-sama melenting, padahal awak tak pernah keluarkan siri dokumentari atau drama mengenai darurat, terutama era Insurgensi 1968-1989. Jangan la syok sangat nak tampil selebriti TV aje…pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang baca TV dulu pun lagi berkarisma daripada yang cun-melecun sekarang.

V – Berita RTM
Kat jingles dalam radio, RTM claim ‘semakin ramai orang menonton Berita RTM’ atau ‘Tiba-tiba orang ramai berpindah ke RTM’. Semuanya claim rating Berita RTM semakin naik. Tapi dari pemerhatian aku, kedai-kedai masih buka Buletin Utama TV3. Dan bila aku buat survey kat Forum Cari (yang memang tak representative tapi cukup untuk personal usage aku) lebih ramai orang menonton Buletin Utama TV3 dan hanya tengok RTM kalau TV3 iklan! So camne dengan claim RTM tu?

No comments: