Wednesday, June 14, 2006

1/72 British Aerospace Hawk Mk. 108

Latarbelakang : Setelah pembatalan pembelian pesawat Tornado pada awal 90an, TUDM telah memesan sejumlah 28 pesawat Hawk dari UK yang terdiri dari 18 Hawk Mk 208 (penyerang) serta 18 Hawk Mk 108 (latihan lanjutan / serangan darat) bagi menggantikan pesawat A-4PTM Skyhawk. Jumlah Hawk semakin berkurangan akibat beberapa kemalangan sejak menyertai TUDM.

Model : Saya menggunakan model Hawk 100 dari Italeri. Model dibuat secara ‘out of box’ dengan perubahan pada kedudukan ‘wing fences’ dan penggantian ‘smurfs’ (unit aerodinamik pada bahagian ekor pesawat) yang asalnya terlalu kecil dan diganti dengan kepingan plastik yang dipotong mengikut bentuk sebenar.

Cat dan decals : Pesawat Hawk saya dicat dengan menggunakan warna Medium Sea Grey. Buat masa ini saya belum lagi membuat proses ‘weathering’. Untuk decals, saya menggunakan decal ‘RMAF Strike Fighters’ dari VFA Productions. Model saya mewakili pesawat M40-08 dari No. 6 Skuadron.

Untuk melengkapkan model ini, saya memasang 2 peluru berpandu AIM-9J Sidewinder dari Hasegawa yang secara luarannya sama dengan AIM-9P Sidewinder yang digunakan TUDM.

No comments: