Sunday, June 18, 2006

Mati Keras 2...Mati Lebih Keras

Haha…tajuk posting ni direct translation! Ujung minggu baru ni aku tiba-tiba diserang kebosanan. Dan untuk hilangkan kebosanan tu aku selongkar koleksi DVD pirate aku…aku ingat nak tengok mindless action so aku bukak Die Hard 2. Cite ni antara favorite aku tapi setakat seronok tengok tembak-tembak aje la, cite ntah apa-apa..dan antara nitpick aku yang rasa aku payah nak diterima:

1. Orang awam senang-senang boleh masuk kawasan larangan (menara kawalan).

2. Bila diperintah keluar, takde siapa iring McClane dengan Sam dalam lif, yang membolehkan McClane keluar dari lif.

3. Pistol Glock 17 (yang dipanggil Glock 7 dalam filem ni) dikatakan dibuat daripada porselin (Betul) dan tak boleh dikesan mesin x-ray (salah). Badan Glock 17 memang dibuat dari porselin yang kalis x-ray, tapi internal mechanism dia tetap logam dan boleh dikesan. Dan pistol Glock buatan Austria, bukan Jerman sepertimana disebut dalam filem

4. Plot cerita ni berkisar pasal rogue elements dalam tentera US yang nak bebaskan seorang pemimpin asing (General Esperanza). General Esperanza dibawa oleh pesawat tentera ke Washington untuk dibicarakan atas pengedaran dadah. Untuk penerbangan sensitif sebegini, pesawat sepatutnya mendarat di lapangan terbang tentera bukan awam. (dalam kes ini sepatutnya pengkalan udara Andrews, bukan Lapangan Terbang Dulles).

5. Walaupun status tahanan ialah bekas presiden (dan mungkin ada pengikut yang boleh cuba bebaskan dia), hanya seorang sahaja pengawal dalam pesawat tu!

6. SWAT team polis airport yang macam budak sekolah..bila berjalan bunched-up dan bila berbalas tembak dengan geng jahat, macam askar amatur. Dan McClane yang kira hanya polis ‘biasa’ kicks ass all by himself!

7. Tak tau regulation polis kat US camne, tapi McClane yang off-duty dan diluar jurisdiction boleh bawa lebih dari dua magazine peluru!

8. Dari yang aku ada baca, sistem ILS sebenarnya tak boleh diubah macam tu aje. Mereka kena ubah sendiri antenna sistem dan kena potong wayar untuk dapatkan hasil yang dikehendaki. Tak macam dalam movie ni yang pihak pengganas cuma ubah kat skrin saja untuk hempaskan pesawat.

9. Yang ni paling merepek: scene Esperanza sampai dan McClane terperangkap dalam cockpit. Pengganas semua lontar berbiji-biji bom tangan.Takpe. Masalahnya bom tangan tu dilempar berturut-turut, ada la dalam 12 biji, tapi meletup serentak! Dah la tu, average fius bom tangan dalam 5-7 saat. Tapi dalam filem ni makan masa dalam 15 saat (mungkin lebih!)

10. Pesawat transport takde ejection seat! Tapi dalam cite ni ada. Dah la tu, camne dan bila masa McClaine boleh strap on payung terjun?

11. Airport runway penuh dengan salji dan slush…camne pesawat nak berlepas?

12. Major Grant kena sedut dengan enjin 747…rasanya kalau ada benda seberat 200 paun kena sedut, mau pecah compressor blades. Ini takde apa pun, setakat darah terpercik aje.

13. Di kawasan Washington, ada tiga lagi airport/airfield yang boleh pesawat mendarat. Dalam filem ni, ada dialog ‘National just shut down’ yang merujuk kepada lapangan terbang Washington National, dan seolah-olah dah takde pilihan lain. Tapi dalam kes kecemasan sebegini, pesawat masih boleh mendarat di Pangkalan udara Andrews dan Langley yang berhampiran. Dan masa tragedi 9/11 banyak pesawat yang tak dapat mendarat di New York telah mendarat di lapangan terbang yang berhampiran.

Kesimpulannya : takde la bagus sangat cite omputih ni….ada yang haprak jugak

p.s. Kalau SASTRI ada baca posting ni, you are TAGGED! Sila rujuk posting kat bawah posting ni...

1 comment:

Sastri said...

tgh asyik dan gelak2 baca ni, tgk2 ps dia nak tagkan kite rupanya.... isk isk... dah jawab dah... :p