Sunday, June 04, 2006

Pembangunan dan Pelancongan

Wow! Dikhabarkan akan ada Disneyland di kawasan Nusajaya, bandar baru di kawasan Gelang Patah. Setakat ni pihak-pihak yang berkenaan tengah berbincang dengan pihak pengurusan Disney bagi merealisasikan projek ini. Bagus la jugak, boleh aku bawak anak aku jumpa Mickey and the gang tanpa keluar beribu ringgit (mungkin beratus – tengok la macam mana depa charge kalau menjadi projek tu!). Dan yang bestnya…dekat dengan kampung aku!

Projek camni ada banyak kebaikannya – memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan, menarik pelancong asing ke negara kita samada secara terus atau collateral. Cuma part yang aku skeptical sikit ialah lokasi. Maksud aku, di Malaysia. Bukan apa, negara kita ni paham-paham le, temperature pusing-pusing dalam 30-33 Celcius, panas kalau nak berada di luar. Kesian bebudak kecik dan juga sape-sape yang kena pakai suit Mickey and the gang. Kat California dengan Florida (lokasi-lokasi asal Disneyland) memang panas, tapi sebab kering, tak la berlengas sangat ketiak. Lagipun temperature kat sana tak la tinggi sangat, dalam 27-29 Celcius. Sesekali aje ada heat wave. Tapi mungkin juga pemaju ada idea camne nak kurangkan masalah ni?

Baru-baru ini ada kejadian kapal tunda melanggar terumbu karang di Pulau Sipadan, Sabah. Akibatnya banyak karang yang musnah akibat pelanggaran tersebut dan dijangka menagmbil masa berpuluh-puluh tahun untuk pulih. Kapal tunda tersebut sedang membawa perlatan binaan untuk membesarkan chalet di pulau tersebut.

Apa yang aku nak luahkan disini bukan pasal pelanggaran tu, tapi projek kat pulau tu. Selain Sipadan, pelancong dan penduduk tempatan turut prihatin dengan cadangan pembinaan lot kedai di Pulau Perhentian, Terengganu. Aku rasa sepatutnya beberapa tempat tumpuan pelancong di negara kita dibiarkan begitu sahaja atau pembangunan fizikal dibuat secara minima dan mesra alam. Tak semestinya kalau takde bangunan kedai yang berderet, hotel mewah sampai lima-nam bintang atau highway 4-6 lorong pelancong tak datang tempat. Ramai pelancong lebih berminat melihat natural beauty tempat-tempat peranginan di negara kita. Depa peduli hapa kalau takde hotel mewah, janji kemudahan asas mencukupi dan dalam keadaan baik. Kena pulak backpackers yang jenis low-budget punya pelancong. Tapi kita buat itu, buat ini….memang lebih selesa,tapi kalau nak selesa, baik duduk rumah aje. Dan akibat daripada pembangunan (dan juga kerakusan) tengok apa dah jadi dengan Genting Highlands – penuh dengan bangunan, dah jarang jumpa dah keadaan berkabus (kecuali hujan) tengok apa jadi kat Cameron Highlands..abis togel bukit dan di kedua-dua tempat dah tak sejuk macam dulu. Pulau Payar pula berlonggok dengan sampah dan banyak karang yang musnah.

Walaupun kehadiran pelancong yang ramai ke sesuatu tempat akan memakmurkan kawasan tu, ada kalanya kita perlu mengimbangkan keperluan monetary dengan keperluan alam. Dalam jangka masa panjang, tempat-tempat yang dibangunkan terlalu banyak akan kehilangan tarikannya – tak sejuk ke, takde ikan ke, dan macam-macam lagi. Dan aku respek pihak yang bertanggungjawab ke atas Bukit Fraser dan Bukit Larut, dengan menghadkan kehadiran kenderaan (consequently, orang ramai) kedua-dua tempat ni masih maintain identiti tempat rehat tanah tinggi (sejuk, nyaman, penuh kehijauan rimba). Nampak macam ironi, tapi itulah hakikatnya!

1 comment:

blackpurple @ jowopinter said...

Harap2 kalau pun projek itu menjadi nanti...jangan sampai jadi macam projek safari tu dulu dah la.... :D