Tuesday, June 13, 2006

1/72 Boeing F/A-18D Hornet

Latarbelakang : Bersama-sama pembelian pesawat Fulcrum pada tahun 1993, TUDM turut memesan sejumlah lapan pesawat F/A-18D Hornet dari AS (yang dikontroversikan Tun Dr. Mahathir baru-baru ini). Pesawat-pesawat Hornet ditempatkan di pengkalan udara Butterworth dan mempunyai tugas serangan darat dan laut bersenjatakan bom panduan laser Paveway II, peluru berpandu AGM-65 Maverick, pod roket CRV-7 dan peluru berpandu anti-kapal AGM-84 Harpoon.

Model : Saya menggunakan model F/A-18D ‘USMC’ dari Hasegawa. Model dibuat secara ‘out of box’ dengan tanpa perubahan walaupun saya dapati kerusi lenting yang disertakan tidak sama dengan pesawat sebenar. Perincian cockpit juga tidak sama dengan Hornet TUDM kerana ianya lebih kepada cockpit F/A-18B. Oleh kerana kekurangan peralatan ketika model ini, saya turut tidak menambah antena GPS dan sistem chaff/flare ALE-47 yang berlainan daripada apa yang ada di dalam kotak.

Cat : Hornet TUDM adalah unik berbanding Hornet tentera udara lain kerana ianya dicat dengan warna Gunship Grey – sama dengan pesawat F-15E Eagle USAF. Bagi model ini, saya menggunakan cat Gunze Sangyo dengan menggunakan apa lagi…berus! Tapi saya rasa ‘scale effect’ saya terlebih buat sebab nampak terlalu ‘cerah’!

Decals : Saya menggunakan decal ‘TUDM McAir F/A-18D Hornet’ dari F-4Dable Models, satu lagi syarikat tempatan yang terlibat di dalam hobi ini. Decal dipasang tanpa banyak masalah, kecuali stencil yang kecil untuk antenna. Model saya mewakili pesawat M45-03.

Untuk melengkapkan model ini, saya configure Hornet TUDM dalam mod serangan anti-kapal dengan memasang 2 peluru berpandu udara-ke-udara AIM-9 Sidewinder, 2 peluru berpandu AIM-7 Sparrow, 2 peluru berpandu anti-kapal Harpoon serta 3 tangki minyak tambahan.

No comments: