Sunday, June 11, 2006

FIFA Fussball-Weltmeisterschaft Deutschland 2006

Here we go! Ale, Ale Ale! Go, go, go! Ale, Ale Ale!
Arriba va! El mundo esta de pie. Go, Go, Gol!! Ale, Ale, Ale…

Mulai Jumaat baru ni bermula la pesta bola empat tahun sekali. Semua kaki-kaki bola terpacak depan TV, tak kira di rumah, asrama, kedai kopi, kelab malam dan rumah kongsi. Kopi dan Nescafe menjadi bekalan…kekurangan gula tak jadi masalah sebab boleh buat kopi yang kawww punya sebab nak berjaga malam. Dan dalam tempoh ini juga banyak majikan dah sound awal-awal yang mereka tak boleh nak tolerate pekerja yang mengantuk dan tidur di pejabat…tapi tak tau la kalau bos-bos sendiri yang mengantuk! Tak ketinggalan dalam kegilaan World Cup ialah tokey-tokey warung dan kedai makan yang pacak white screen dengan harapan ramai yang datang tengok sambil makan. Tapi rasanya tak banyak yang depa boleh dapat. Apa taknya, kalau pi tengok bola tapi setakat order air satu dengan mee goreng aje ke…lepas tu duduk kat situ sampai dekat dua jam. Lepas tu orang lain nak makan dah takde seat, income increase sikit aje le! Turut tak ketinggalan along-along yang menawarkan pakej pinjaman untuk betting!

Kalau di Barat dah ada ‘world cup widows’ – isteri yang tak diendah suami masa ni. Tak tau le kalau kat Malaysia ni ada. Tapi yang pastinya, kaum ibu tak dapat nak tengok beberapa rancangan kegemaran mereka sebab kaum bapa dah conquer TV terutama bagi yang ada Astro. Takpe la makcik, kasi can la…selama ni pun makcik conquer TV sebab nak tengok drama, nak tengok Diari AF, Konsert AF..kasi can pakcik pulak la, lagipun empat tahun sekali je! Dan sebut pasal konsert AF ni, sanggup Astro ubah ke siang sebab clash dengan game awal – bukan apa, TV pakcik dah conquer, pakcik tak minat AF…nanti camne makcik dan adik nak AFUNDI, kalau makcik dan adik takleh AFUNDI, camne nak dapat income yang berbelas-belas juta RM tu!

Ikut akhbar, dijangka 30 billion orang akan menonton World Cup – penduduk Bumi ada 6 billion, mana datang lagi 24 billion? Planet Zargus? Haha! OK ada jugak yang pikir camtu…sebenarnya tidak,maknanya dijangka 30 billion penonton untuk 64 perlawanan, maknanya average 468,750,000 orang akan menonton setiap perlawanan. Dan ada orang yang sanggup berhenti kerja semata-mata sebab dia takleh nak dapat cuti sebulan dengan tujuan nak tengok (maknanya, dia nak tengok semua game la!) Not me, aku akan hanya tengok game yang libatkan England, Brazil, Itali dengan Argentina.

Tapi tengah dunia sibuk nak berWorld Cup, ada juga manusia yang tak tahu World Cup tu apa…salah sorangnya George W. Bush. Typical la Americans, banyak main sukan syok sendiri macam baseball dengan American Football. Lepas tu, bila buat pertandingan, panggil World Series dan juaranya World Champion…sedangkan team yang masuk semuanya local, maybe ada team dari Samoa ke, Taiwan ke atau Jepun. Kalau guna logik camni, ia seumpama FAM anjur Piala Malaysia, panggil Brunei dengan Singapore, lepas tu panggil kejohanan tu WORLD CUP!

Kepada peminat bola semua, selamat menonton!!!

No comments: