Sunday, June 18, 2006

Catatan Pengalaman World Cup

Start esok aku kena pergi kursus sampai Rabu. Hari Khamis aku ambik cuti . Kat Forum Cari depa mintak buat entry pasal World Cup. Hmmm nampaknya cam ni aje la yang aku boleh bagi….

Aku lahir 1972, jadi pengalaman Piala Dunia aku hanya boleh mula dari West Germany 1974 aje….nak cerita yang sebelum tu boleh jugak, tapi sah tipu la!

West Germany, 1974 – Umur aku 2 tahun, tak tahu apa-apa pasal World Cup masa ni! Tahu nak makan, tidur, main aje…

Argentina 1978 – Aku enam tahun. Pengalaman World Cup cuma dari majalah Dunia Sukan dan Shoot! (Pernah nampak majalah-majalah tu?) Yang aku ingat imej Daniel Passarella menjulang piala dengan Mario Kempes tengah beraksi.

Spain 1982 – Aku darjah Empat. Satu pengalaman baru bila bangun sahur (World Cup tahun tu masa Ramadan) sambil tengok TV. Masa ni la Dato’ Rahim Razali famous sebagai pengulas sukan. Dan bila PJ kat sekolah, game yang dimainkan semata-mata bolasepak sahaja. Grup-grup kecik kami menjadi Brazil, Argentina, Itali dan sebagainya. Masing-masing berangan jadi Zico, Paolo Rossi, Maradona dan Platini. Aku sendiri berangan jadi Karl-Heinz Rumenigge. Memorable moments : Gol Bryan Robson 27 saat lepas kick-off, England v. France. Semi-final France v. West Germany yang penuh drama - keeper Toni Schumacher yang patutnya kena red card, penalty shootout yang panjang, score 3-3 sampai extra time.

Mexico 1986 – Form Two. Kali ni lebih banyak game yang aku tengok. Juga masa ni sibuk mengumpul sticker Panini (yang tak complete-complete!). Tak puas hati gila Argies menang, pasal masa ni aku minat West Germany. Memorable moments : Gol ‘Tangan Tuhan’ Maradona dan gol kedua Maradona, Argentina v. England.

Italy 1990 – Aku tak tengok, masa ni entah kenapa aku tak minat bola…yang aku tahu Jerman Barat menang penalti, dengan tangisan Gazza bila dia kena kad kuning.

USA 1994 – The Big One, walaupun mulanya aku tergelak pasal US dipilih menjadi tuan rumah sedangkan football/soccer bukan ‘sukan kebangsaan’ US. Masa ni aku kat NCUK dan sebab bilik TV terlalu penuh, roommate aku seludup masuk TV dalam bilik dimana kami hanya celebrate gol kalau kutu-kutu dalam bilik TV sama celebrate untuk elak suspicion RS. Memorable moments: Anders Escobar kena bunuh; Roberto Baggio miss penalty.

France 1998 – Time aku tengah berniaga anggur. Masa ni aku tengok sikit-sikit aje memandangkan aku kena jaga aruah ayah aku, kang ngantuk plak. Aku banyak tengok game England dengan final aje. Memorable moments : Gol Michael Owen, England v. Argentina; gol Dennis Bergkamp, Holland v. Argentina; Ronaldo pancit, final.

Japan/Korea 2002 – TV rumah aku tak terang…buat sakit mata aje. Jadi aku banyak tak tengok…Cuma tengok result kat internet aje (dan juga gambar supporter Brazil yang hampir-hampir tak berpakaian!) Memorable moments : Gol Ronaldinho, Brazil v. England dan bekas juara terkeluar tanpa sebarang jaringan..shame on you France!

Germany 2006 – rumah dah ada Astro! Jadi boleh la aku pick and choose game mana aku nak. Juga looking forward to more sexy Brazilians!

2 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

He he he. Aku paling tak boleh lupa WC 2002. Masa tu makan gaji lagi. Bila petang jer bagi tau officemate, cakap melawat tapak padahal menghilang gi ke rumah member kat Gombak tumpang tgk TV...

Ted said...

yeyeye......suke suke WC..wc tahun 2002 sebab aku ponteng skolah semata nak tgk tibi..