Monday, August 07, 2006

Konsert...Fantasia?

Aku sebenarnya nak buat entry lain hari ni tapi sebab aku tertengok TV malam tadi, ini yang keluar. Walaupun aku dengan wife tak suka…tapi tengok juga la ada satu konsert oleh ‘bintang yang semakin bersinar’. Aku sebenarnya lebih berminat nak tengok supporting act aje…ye la supporting act lagi bagus berkali-kali ganda dari hos konsert! Itu pun aku tak tengok dari mula pasal nak abiskan tengok berita dengan Edisi Siasat.

Bila aku tengok, aku pun tak tau mana datang tag ‘World’ dengan ‘bintang yang semakin bersinar’. Yang aku tengok ‘Darat’ dengan ‘Bulan Gerhana’. Komunikasi lemah…sikit-sikit gelak…kena sawan gelak agaknya. Dah la tu tak kena tempat pulak gelak. Bila berbicara dengan Sifu, dia panggil sifu aje..dengan Raja Pop dia panggil nama aje, takde ‘abang’ aje. Lepas tu lawak lembik pulak…katanya kalau Sifu botak camne, kalau dia rambut panjang camne..lepas tu gelak sendiri. Persembahan nyanyian pulak banyak supporting act yang ‘steal the show’. Masa berduet dengan finalis Akademi Nyanyi-Nyanyi, aku rasa macam dengar tape rosak bila part dia suara macam ada kertas pasir dalam tekak + radio rosak volume control; kejap tinggi kejap rendah.

Tapi kat TV show tutup awal…tak tau kenapa.lepas tu aku dengar ada dapat medallion? What for? Oh…pasal nanti mesti ada dikeluarkan Franklin Mint ke, Royal Mint ke, Selangor Pewter ke sebagai tribute kepada dia…oh please la, as if we don’t know that it is another ploy to part those naïve supporters and fans of his with their cash! Kat Cari, ada peminat kata konsert tu AWESOME! Friend, are you on medication? Aku cuba mencari, tapi tak jumpa part mana yang menyebabkan orang berkata persembahan MBKS hebat. Ada juga kata..alaa tu baru konsert solo pertama. Ai…dah berpuluh2 show, kebanyakannya bersendirian takleh nak improve jugak? Dan rasanya tu bukan konsert solo..pasal banyak lagu orang lain nyanyi!

Tapi yang ironi ialah bila mula-mulanya nyanyi lagu yang bercorak nasihat dan nasyid. Lagu pasal Nabi la, pasal Tuhan la, pasal kesedaran diri la. Tapi lepas tu menyanyi lagu-lagu yang diiringi penari-penari termasuk wanita yang kiut-miut…dan seksi. Camne yek? Tapi kepada fanatic itulah yang dikatakan ‘versatile’. Yang menariknya, masa berduet dengan satu kumpulan nasyid tersohor dia punya feeling tu melebihi kumpulan tu…macam insaf sangat la! (Tapi dressing macam nak pergi disko). Juga aku rasa seeloknya lagu 'biasa' dulu dinyanyikan, baru finishing dengan nasyid. Kalau tak camne nak menepati slogan 'World, world jugak...akhirat jangan lupa'. Ye la...dah puas berdansa macam lupa diri diiringi gadis berkebaya, bergoyang-goyang dan terjerit-terlolong..kena la cover balik kan? Tapi yang paling aku rasa tak sedap ialah…rasanya baru sebulan lebih bapak dia meninggal..kubur pun masih merah, anak dia dah tergelak2, terjerit pekik atas pentas…..isssyyy isssyy.

4 comments:

Ayu Mohamad said...

Aiyaks ATK.. aku suka gak nengok nya si mamat yg ko tak suka tuh hehehe but aku tak pernah la gi undi dia.. tapi.. aku suka nengok dia.. camner eks.. aku ade terdetik jugak yg pasal ayah dia baru meninggal tapi dia dah buat konsert tapi kalo kite kat tempat dia agaknya kite camner eks.. komitmen dah diberi pada penganjur..date dah set.. tempahan semua agaknya dah ready tinggal nak nyanyi jer.. camner eks..

hehehehe.. aku tgk part yg awal jer sampai abis dia dgn raihan..then??? tukar Musabaqah Al Quran.. :)

Alpha said...

Ayu

Heheh...tapi boleh plak dia batalkan 3 minggu punya engagement yek...

Azhar Ahmad said...

Hushhhhh, saya nengok sket jer. Memang betul lah MBKS gelak kena sawan. Buat lawak gelak sendiri. Tak paham.

44 hari tak sampai lagi. Anak dah jadi macam tu... MasyaAllah

Cuma yang langgar syariatnya, dia mengaji dulu tuhhh. Teringin nak dengar komen Raihan....

Anonymous said...

Where did you find it? Interesting read » » »