Sunday, November 26, 2006

My Modeling Hobby - Final Part (For Now)

Sambungan dari bahagian III

Bila aku dah kena berhenti, maknanya sumber kewangan aku turut terhenti. Bila aku dah takde duit, maknanya apa yang aku minat terpaksa dihentikan. Jadi dalam masa 1 ½ tahun, aku pendam aje la hobi aku sampai tahun 1999 bila aku dah kerja kat Kedah. Bila aku dilantik jadi felo dan dapat duduk rumah yang decent, aku ingat nak start balik la model aku. Kena pulak duit dah ada balik. Lagipun rumah aku kosong gile masa tu. Aku bukan jenis yang beli bunga ke apa ke nak menghias rumah. Aku buat gaya aku sendiri – dengan model!

Aku cari sekitar Alor Setar tapi tak berjumpa kedai yang menjual model. Alamak…camne nak start balik? Tapi kira nasib baik la posting aku masa tu membolehkan aku keluar outstation terutama ker KL. Jadi bila aku ke KL maknanya salah satu agenda aku ialah kedai model la! Kena pulak meeting pagi...pukul 10 dah abis, flight pulak pukul 5.30 (tambah pulak masa tu domestic flights masih guna Subang) jawabnya aku merayap satu KL la! Tapi bukan selalu sangat ke KL jadi aku kena cari sumber lain. Aku cuba merayap ke Penang...ada pun! Kedai Tamiya (Daisheng) kat Kompleks Bukit Jambul...tapi pilihan model aku setakat Tamiya aje la... Tapi kengkadang nak menunjukkan betapa tegar dan obsesnya aku, ada masa bila balik opis (masa tu masih 4.15) aku terus ke Penang! Semayang kat Highway...dalam pukul 10 malam aku dah terpacak balik kat rumah!

Bila aku dah pakai credit card..makin parah (tapi takde la sampai bil kad aku penuh dengan model aje). Sekarang aku dah boleh order dari oversea terutama model yang tak ada kat Malaysia. Sebelum tu aku tumpang Amex member aku...tapi aku beli sikit2 aje la...ye la Amex kan kena bayar selonggok. Kalau CC biasa boleh la hutang....

Dulu aku letak atas tetingkat yang orang letak kat korner, lepas tu aku beli alari buku(!) untuk display model aku. Sekarang aku simpan model aku dalam custom-made display cabinet (senang kenal kontraktor perabot). Cuma finishing dia tak menarik..tukang dia kelam bkabut buat kerja..aku ingat kalau ada rezeki lebih aku nak tukar pintu gerobok-gerobok tu. Cuma kelainan aku dengan modeler lain ialah..aku rasa bila penuh gerobok-gerobok model tu, itu saja la koleksi aku....Niat dihati tu meeemang banyak lagi model aku nak buat, tapi ruang rumah membataskan. Tengok la kalau aku nak beli rumah besar?

Buat masa ni koleksi model aku banyak ni: 5 kapal skala 1/350. 28 kapalterbang WW2 skala 1/48, 25 kapalterbang moden skala 1/72, 45 kenderaan tentera skala 1/35 dengan dua kereta skala 1/24. Tu tak campur yang tak siap lagi : 1 kapal skala 1/350, 2 kereta kebal skala 1/35, 1 pesawat skala 1/48 dengan 3 pesawat skala 1/72. Dan aku tak kira koleksi senjata die-cast skala 1/6...hehehe. Oh tak campur ada ruang untuk 7-20 model lagi....

No comments: