Tuesday, April 17, 2007

'Terowong' Bawah Tambak

Sedang aku surfing sebuah forum tempatan aku terbaca thread mengenai “Terowong rahsia bawah Tambak” Ini keratan yang aku ambil…

“Umum mengetahui Tambak Johor hanyalah sebuah tambak penghubung. Namun sebenarnya pihak British ada menyediakan satu laluan khas di bawah tambak tersebut untuk memudahkan mereka melarikan diri jika berlakunya ancaman perang di Semenanjung Tanah Melayu….

…Wisma Putera wajar menghubungi Singapura untuk mempastikan kewujudan terowong rahsia itu. Ini penting kerana kewujudan terowong inilah yang mungkin mendorong Singapura berdolak-dalik mengenai pembinaan sebuah jambatan untuk menggantikan Tambak Johor…

Hanya pihak Singapura sahaja yang mengetahui akan lokasi sebenar serta pelan lakaran bagi laluan tersebut…

Seorang aktivis masyarakat di Johor Bahru, hari ini menghubungi . Beliau memberikan beberapa perincian mengenai terowong berkenaan… 8 kaki tinggi dan 11.5 kaki lebarnya.

macam mana kalau ada pihak-pihak tertentu kini menggunakan terowong itu untuk sesuatu operasi pengintipan dan sebagainya?”

Hidup lagi cerita ni! Sejak aku kecik aku dah dengar pasal terowong ni. Dulu memang aku percaya tapi bila dah dewasa ni aku skeptical sesangat. Kenapa aku rasa camtu? Sebabnya…

1. Kenapa susah2 perlu nak larikan diri melalui terowong sedangkan tambak dah ada? Dan satu lagi, semasa kemaraan Jepun, tambak tersebut dah diletupkan British. Kalau ada pun terowong tu, ianya akan sama musnah bersama Tambak.

2. Bila sebut terowong, orang akan mengaitkan penggunaan dalam peperangan. Tapi dengan terowong sempit, macamana anggota tentera (tu tak kira kenderaan lagi) nak lalu? Dan satu lagi, mana hujung terowong tu? Kota Raya? Sungai Segget? Holiday Plaza? Atau Angsana? Kalau SG nak sangat attack Malaysia, apa kejadah depa dok simpan assault bridge dengan AVLB (armored vehicle-launched bridge) yang lebih efisien untuk obstacle crossing?

3. Yang lawaknya dikatakan ‘Hanya pihak SG aje yang tahu’...tapi kalau dah kata bawah Tambak, itu la lokasinya kan? Dah tu camne aktivis masyarakat siap ada detail dia pulak tu? Sedangkan kononnya hanya kerajaan SG aje tahu? Dan mengenai pengintipan...ni bukan zaman Tok Kadok nak spy masuk ikut terowong. Spy depa takyah nak tinggalkan SG pun dah boleh nak mengintip. Apa tak pernah dengar akronim HUMINT, SIGINT dengan ELINT? Kalau depa nak jugak seberang pasal nak mengintip, baik le cross tambak naik kereta, bayar tol, cop pasport dan bergerak bebas...tak main le terowong2 ni!

4. Ada yang kaitkan terowong ni dengan keengganan SG nak join projek jembatan bengkok @ indah. Entah le tapi pastinya SG ada sebab kenapa mereka tak mahu. Oh, ada yang kata pembinaan jembatan tu nanti membolehkan kapal lalu Selat Tebrau tanpa perlu melalui Selat Singapura – dan seterusnya memusnahkan ekonomi SG. Masalahnya kapal yang boleh lalu area tu Cuma kapal-kapal kecil sahaja dan buka kapal2 dagang gergasi. Lagipun kalau ye pun boleh lalu, SG boleh bertindak balas dengan memindahkan pelabuhan depa ke kawasan Tuas atau Changi!

Sebenarnya memang ada ‘terowong’ bawah tambak tapi hanyalah terowong saluran air – satu percubaan untuk mengalirkan air antara kawasan Stulang dengan Pantai Lido...Juga kalau dah diberitahu...bukan la 'rahsia' kan?

2 comments:

Anonymous said...

baru pertama kali mendengar mengenai terowong tu... mungkin merupakan propaganda?

Unknown said...

X tau la nak percaya ke tidak🤔🤔🤔