Thursday, April 19, 2007

Fulus Mania!

Beberapa hari lepas Majlis Fatwa Kebangsaan mengisytiharkan yang pelaburan internet adalah haram kerana terdapat unsure riba’ dan gharar. Dan bukan setakat haram dari segi agama, dari segi peraturan pun Bank Negara nak siasat. Ikut akhbar, lebih 500,000 orang Islam (Melayu le tu) dah terjebak dalam skim ni.

Dari zaman Pak Man Telo hingga sekarang masih ramai Melayu yang masih ingin jadi kaya sekelip mata. Pantang dengar perkataan-perkataan ‘tak perlu buat apa-apa’, ‘modal sikit’, dan ‘pulangan besar’ dalam satu perenggan, maka berterumba le orang kita nak keluarkan duit dengan harapan mendapat pulangan besar tapi tak mengambil tahu halal-haram. Penuh dalam mailbox alternate aku dengan tawaran sebegitu, tu tak campur iklan dalam forum maya. Semuanya gah mengatakan dia dapat ringgit lima digit setiap minggu…dan secara berseloroh (atau menyindir) orang yang makan gaji semata. Bercerita kononnya dapat pakai Beamer atau Merc atau bercuti tiap-tiap tahun ke luar Negara. Tapi sekarang bila dah HARAM, macam mana?


Dulu masa ASN/ASB keluar laju aje orang-orang tertentu haramkan sebab ‘tak tahu ke mana duit tu pergi’. Tapi tang hal ni, lambat aje keluar fatwa ‘tak rasmi’ (atau tak keluar langsung). Gamaknya sebab ni omputih buat manakala ASN gomen buat. Kalau omputih buat ni OK aje!

Ah, aku percaya, akan ada yang masih terus melanggan; sama macam peraduan SMS kat TV, makin galak pulak aku tengok sekarang ni. Ye la, sapa nak dengar cakap ulama, cakap artis aje orang pakai sekarang! Yang sedar sikit tu…apa nak buat, duit beribu-ribu tapi takleh nak pakai. Ada jugak aku dengar orang kata “Saya tak guna buat makan duit tu, buat beli-beli barang aje!” Tak kira le bang oiii!!! Kalau dah haram tu haram le! Kat Utusan hari ni (Rabu) pun ada SMS pembaca yang ‘bengang’ dengan fatwa tu. Katanya depa main pelaburan internet ni sebab nak tampung kos sara hidup dan ‘melibatkan Melayu’. Nak tampung kos hidup ke nak penuhi tuntutan nafsu?

2 comments:

foxey said...

i'd say more of untuk menampung hawa nafsu... sesetengah orang kita ni, maaf cakap lah, nak senang cepat tapi nak berusaha sendiri, membanting tulang empat kerat sendiri tu tak nak...

neeziee said...

buta hati tu.hehe.