Sunday, April 01, 2007

Artis, Datuk dan Sojar

Apa persamaan antara Siti Nurhaliza, Yusuf Haslam, Jins Samsudin, M Daud Kilau, Ahmad Jais dan A. Rahman Hassan? Senang aje kan? Semuanya ada Datuk/Dato. Ramai yang rasa hairan kenapa mereka diberi darjah yang membawa gelaran datuk, terutama kepada artis-artis. Termasuk aku, no disrespect, tapi apa sumbangan artis kepada pembangunan dan kemajuan Negara? Kalau bawa nama baik negara ke pentas dunia OK juga, ni setakat buat drama polis yang membosankan? Ada juga yang kata kenapa artis diberi pingat sedangkan anggota keselamatan yang bermati-matian mempertahankan Negara tak dapat ‘Datuk’?

Walaupun ada artis yang dapat Datuk, dan bekas anggota tentera seperti PW1 (B) Kanang anak Langkau takde gelaran apa-apa, sebenarnya yang takde gelaran tu lebih tinggi nilainya. Yusuf Haslam dapat Pingat Panglima Jasa Negara, PJN yang membawa gelaran Datuk. Kanang dapat Seri Pahlawan Gagah Perkasa, SP. Tapi dari darjah kekananan, SP berada di #1 dalam senarai manakala PJN #9. Ya, bagi aku, memang ‘Datuk’ lagi glamer tapi tak begitu bernilai sangat (sebab banyak sangat, baik anugerah Federal mahupun Negeri) lagipun untuk mendapatkan SP, penerimanya perlu membayar dengan darah dan nyawa – YDP Agong menyematkan pingat tersebut ke dada beberapa orang sahaja penerima, yang lainnya hanya diterima waris terdekat mereka. Untuk Dato’? Aku dengar bayar pun boleh...aku dengar aje la....tu yang tak lama dulu isu ‘terlalu banyak Dato’ ditimbulkan....

Takpe la, biarla artis dapat Datuk...sebab #9 aje kat Federal...hebat camne pun artis tu, aku rasa depa takkan dapat SP, civilaian pun baru sorang je dapat - Allahyarham Jalil Ibrahim. Hmmm aku pun terfikir, ditakdirkan la negara kita ditimpa konflik bersenjata, ada tak artis-artis Malaysia ni boleh menjadi James Stewart, Douglas Fairbanks Jr atau Clark Gable?

1 comment:

blackpurple said...

Ye lah..SP tu lebih power dari segala-gala darjah kebesaran yang ada kan....

Apa-apapun nak respect pada Datuk dari Sultan Johor. Bukan senang nak dapat tu..Setahun dua tiga oreng jer...ha ha..