Wednesday, September 13, 2006

Konvo!

Konvo! Siapa yang belajar kat U atau kerja kat sana yang tak pernah rasa? Konvo ialah kemuncak kepada perjuangan (ewah!) selama 3-4 tahun (takpun lagi lama sebab kena extend) untuk mendapat segulung ijazah – tengok la, kalau pakai tube, gulung, kalau pakai folder, sekeping! Konvo juga tempat couple-couple di U memperkenalkan bakal menantu kepada bakal-bakal pak dan mertua dengan harapan dapat dikahwinkan cepat. Konvo juga merupakan pasaran bunga dan souvenir berkala terbesar…rasa aku habis bunga kat Cameron Highlands. Apa taknya, awek bagi satu bouquet, mak bagi satu, tuk wan satu lagi, member-member satu lagi…satu dalam RM50, wooo dah RM200 dah…kayo! Kayo! Selain bunga, tokei-tokei warung makanan dan minuman turut menumpang rezeki lepas tu kasi mark-up harga. Tu yang tahun lepas ada komplen Nasi Ayam sepinggan RM5!

Tapi aku rasa Pesta Konvo UUM ni dah hilang umphhh dia...dah tak happening macam dulu. Kalau makanan, kalau time tu gah ayam golek…5-6 stall jual ayam golek. Tahun ni aku tengok nasi ayam dengan ayam goreng belacan. Lepas tu berwarung-warung jual sup. Dulu ada gak mamat-mamat yang jual western food, roti john, masakan selatan dan lain-lain yang menambah seri dan selera. Kalau pameran pulak, aku nampak kain, kain dan bermacam-macam kain dan baju pompuan. Tahu le UUM 75% pompuan. Dan sejak 3-4 tahun lepas, tiada lagi penyertaan daripada ATM…boring aku. Dulu masa PASKAL datang syok jugak bersembang dengan diaorang sambil tengok senjata dan kelengkapan…la ni Bomba pun dah tak datang tunjuk video horror depa…Kengkadang aku rasa jeles tengok konvo kat tempat orang.

Apa-apa hal aku ucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada graduan UUM yang baru grad 9-11 September itu hari.

No comments: