Tuesday, June 05, 2007

Oh! Cik Mek Su (Bah. II)


Lepas hampir empat tahun ‘sain’ kontrak, TUDM menerima 2 pesawat pertama Sukhoi Su-30MKM (MKM = Modernizirovannyi Kommercheskiy Malaysia = Modernised Commercial Malaysia) Pesawat yang diberi nama kod ‘Flanker’ oleh NATO ini merupakan satu lagi anjakan dalam TUDM dengan memiliki salah sebuah pesawat paling canggih buat masa ini (dikatakan lebih canggih dari F-15E atau F/A-18E/F Super Hornet). Pesawat ini akan dihantar melalu pesawat pengangkut Antonov An-124 ke TUDM Gong Kedak pada pertengahan Jun nanti. Haha..memang menarik dan ini yang buat aku bersemangat nak ke LIMA 2007 hujung tahun nanti. Aku pun dah ada tinggalkan ruang dalam display cabinet aku untuk model Su-30 ni..hehehe.

Anyway, ada jugak suara-suara sumbang…antaranya “Malaysia tak perlu pesawat sebegitu sepertimana syarikat teksi tak perlu pakai Ferrari” dan “membazir duit…baik tolong orang miskin”. Komen yang pertama bukan dari orang Malaysia. Komen yang kedua ye. Allo sedara, nak kritik kerajaan buang duit pun bukan kat bahagian ni ye? Lain la sedara rasa TUDM dah cukup canggih dengan pakai McDonnell Douglas A-4PTM Skyhawk aje, atau kalau Skyhawk tak cukup canggih pakai Vought F4U Corsair atau nak lagi canggih pakai Sopwith Camel?



Dan untuk komentar yang pertama…aku rasa aku tahu orang tu dari mana. Katanya Malaysia beli Flanker ni sebab pemimpin Negara dan tentera kita risaukan tentang errr ‘saiz anggota reproduktif’ dan membeli pesawat canggih sebab nak cover kekurangan fizikal tu. Tapi aku rasa dia tu yang ada masalah ‘irihati anggota reproduktif’. Almaklum la negara dia dulu pesawat canggih jugak, tapi semua dah kena jual tinggal pesawat kipas aje. Tapi dia apa susah, sejak merdeka sampai la ni depa dok bawah ketiak Pakcik Sam aje...walaupun Pakcik Sam dah tak duduk tempat dia....

Kredit foto : "Standupper" (Forum Cari)

3 comments:

Nazri Razali said...

I'm really looking forward to seeing the Su-30MKM in attack loadout with NAVFLIR and Damocles mounted.

Anonymous said...

I would be happy to see SU-30MKM slinging an AA-12 under its belly. Tak sabar tunggu LIMA.

Anonymous said...

I tinggal near TUDM gong kedak.Everyday, before merdeka, Sukhoi buat latihan akrobatik. Sronok tgk aksinya walaupun bising.=)