Tuesday, June 26, 2007

Atlantis, Nuklear Kuno dan....merapu!

Semua tahu pasal legenda Atlantis kan? Satu tamadun hebat zaman purba yang dimusnahkan tsunami dan gempabumi dalam masa satu hari. Dan dalam Berita Minggu baru-baru ini ada artikel yang memetik epik Mahabratta dan Ramayana dimna kononnya tamadun kuno berperang menggunakan senjata nuklear. Ramai yang percaya, bahawa cerita itu semuanya benar, paling tidak pun teruja dengan cerita-cerita tu…termasukla aku (satu masa dulu).

Tapi aku sekarang mengambil pendekatan sinikal terhadap kedua-dua cerita tu. Bagi aku, karya Timaeus Plato serta epik Ramayana dan Mahabratta hanyalah cerita rekaan semata-mata dengan sedikit reference kepada lokasi sebenar bagi ‘menyedapkan’ cerita. Bagi cerita Plato, ianya merupakan ‘cautionary tale’ bagi mengingatkan masyarakat Athens supaya jangan terlupa diri dengan kejayaan tamadun mereka. Berkemungkinan juga Plato menggunakan letusan gunung berapi dan tsunami di Thera yang memusnahkan tamadun Minoan sebagai inspirasi karyanya.

Dan mengenai senjata nuklear kuno pula...well, karya Mahabratta dan Ramayana tu bercerita tentang perang dewa-dewa. Penulis epik tersebut mungkin menggunakan imaginasinya bagi menunjukkan kehebatan dewa berbanding manusia. Dan kalaulah betul ada senjata nuklear tersebut...maka epik tersebut juga boleh jadi tidak wujud! Kenapa? Deskripsi peperangan menunjukkan betapa dahsyatnya ia berlaku. Dan kalau macam tu punya dahsyat maka bumi India akan dilitupi nuclear winter dan tu tak kira kematian akibat radiation poisoning dengan juga mutation daripada nuclear fallout lagi...siapa yang nak cerita? Dan satu lagi, alangkan ada bab dalam Sejarah Melayu pun kena baca dengan ‘secubit garam’, inikan pula epik perang dewa yang siap ada tentera monyet lagi! Artikel BM tersebut turut memetik yang peperangan tersebut berlaku antara kerajaan India kuno dengan ‘Atlantis’!

The article is interesting, no doubt but I wonder if we (at least some of us) have become like the Thermians in the movie Galaxy Quest – thinking that TV shows are ‘historical documents’. If things like this keep up, I wonder, in thousands of years to come (if we have that much time) our descendants will think that transformable, sentient robots did exist!

Part 2 – merapu

Aku buat lawak ekstrim dalam satu forum tempatan mengenai hal nukes tu – aku kata kesan ‘batu cair dan radioaktif’ di beberapa lokasi di dunia yang dikatakan kesan letupan nuklear tu semua diakibatkan warrior wannabe kaum Yautja yang perlu melalui proses menjadi dewasa/pahlawan kaum mereka. Untuk menjadi warrior, pemuda Yautja ni perlu memburu kaum Xenomorph yang dibiakkan khas oleh mereka sendiri. Kalau kaum Xenomorph jadi terlalu ramai dan tak dapat ditewaskan, maka pemuda Yautja ni perlu meletupkan bom nuklear yang dibawa mereka…tu yang jumpa kesan2 radioaktif tu kat tapak tamadun purba.

Kalau nak tau siapa kaum Yautja dan Xenomorph ni….korang google la sendiri!!

2 comments:

Nazri Razali said...

LOL. Galaxy Quest is one of my favourite movies.

mumuchi said...

ai..bawak citer AVP la pulak..