Sunday, June 03, 2007

Marahkan accident, plaza tol disalahkan!

Ok, rasanya semua dah tahu pasal kemalangan ngeri di Plaza Tol Hutang Kampung, Alor Setar minggu lepas dimana sebuah trailer melanggar tiga kereta menyebabkan 8 orang terbunuh. Aku tak lalu la situ selalu tapi masa hujung minggu baru ni aku lalu situ...masih ada kesan darah....



Sebaik berlaku kemalangan tu maka ramai la orang memberi pandangan. Apa yang menarik perhatian aku pasal komen individu tertentu pasal lokasi plaza tol yang dikatakan menyumbang kepada kemalangan. Kiranya individu tersebut menyamakan lokasi tol Hutan Kampung dengan tol Jelapang, Perak. Katanya plaza tol terlalu dekat dengan overfly jalan Langgar menyebabkan pemandu tak sempat nak mengelak barisan kenderaan yang nak membayar tol. Seterusnya individu tersebut mencadangkan plaza tol dipindahkan jauh sedikit dari lokasi sekarang. Kat TV pulak ada sorang penonton sokong kenyataan tu katanya dia juga hampir terlibat dalam kemalangan di lokasi sama tapi sempat 'mengelak'.



Unless proven otherwise (brek rosak ke hape), aku rasa kemalangan tu kecuaian pemandu trailer, plain and simple. Takde langsung kesan brek pada jalan - memang trailer tu rempuh tanpa belas kasihan. Jalan pulak lurus, cuma dalam 100 meter nak sampai tol ada curve sikit...emphasis on sikit. Kemalangan pun berlaku sebelum curve tersebut. dalam semenjak dua ni kenderaan memang banyak sikit sebab cuti jadi queue panjang daripada biasa. Aku rasa si pemandu trailer khayal (berangan ke, lalok ke mabuk ke) dan tak perasan queue tu lantas merempuh barisan tu.



Dan mengenai flyover tu....takde kena mengena. Jarak antara flyover dengan tol lebih kurang 1km dan tinggi flyover dalam 5 meter. Aku yang bawak kereta ada boleh nampak sampai ke tol..apakan lagi dalam cab trailer yang lebih tinggi....


1 comment:

Anonymous said...

Sudah menjadi resam dunia tak nak mengaku salah... Kalau dah macam ini tarik lesen aja dan minta ganti rugi dari pihak insuran aja...