Thursday, May 31, 2007

Joy Oren, Joy Apel, Mangga dan Jambu Batu...

Mahkamah Persekutuan ‘upheld’ keputusan Mahkamah rayuan – Lina Joy gagal dalam permohonan.

Itu berita semalam. Lina Joy gagal dalam usaha dia nak padam ‘Islam’ dalam MyKad dia sebab permohonan murtad dia tak diluluskan mahkamah syariah dan JPN tak boleh berbuat demikian tanpa kebenaran mahkamah.

Aku tahu ramai yang bertakbir dan menyambut keputusan mahkamah sebagai ‘kemenangan Islam’. Tapi perlu diingat, Lina Joy hanya gagal padam I-S-L-A-M pada MyKad. Tapi hakikatnya dia dah lama padamkan ‘La Ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah’ dari jiwa dan jasadnya. Dan dia hanya seorang dari entah berapa ramai lagi yang murtad dan yang berniat nak murtad…kononnya Islam ni tak adil, kejam dan mengongkong jadi mereka nak ‘bebas’. Ini sebenarnya perkara yang perlu diberi perhatian semua pihak. Jadi jangan la setakat bergembira dengan keputusan Mahkamah tu.

Aku ada jugak melawat salah satu blog politik terkemuka kat Malaysia ni…kat ruangan komen ramai jugak yang tak faham Islam (termasuk Muslim sendiri, at least indirectly) yang membangkang keputusan mahkamah…kononnya ‘Tuhan memberi hak memilih’, ‘mahkamah Malaysia lebih berkuasa dari Tuhan’ dan sebagainya….siap ada suruh Lina Joy pi tukar kewargenegaraan, sebab Negara lain lebih ‘bebas’.

1 comment:

JBM8141 said...

ulasan Kak Nisah Haron pendek dan tepat http://annyss.blogspot.com/2007/05/keputusan-kes-lina-joy.html