Thursday, June 21, 2007

Kenapa saya...

I

Sepertimana yang sahabat-sahabat maklum, beberapa entry dalam blog ini menyentuh ‘urban legend’ atau menurut kamus saya ‘cerita merepek yang diedar sebagai cerita benar dan diterima membabi-buta’. Antara yang saya dah sentuh termasuk mitos mengenai Coke, sardin berkuah lendir siput babi, pendaratan manusia di bulan (or lack of it), kedai makan guna mandrem dan lemak babi. Selain menulis dalam blog, saya turut membuat komen dalam forum-forum tempatan dimana hal-hal tersebut timbul. Dan sudah semestinya saya menolak cerita-cerita merepek tersebut sebab amat terserlah kemerapuannya. Walaupun dah terserlah tahap merapu cerita tersebut dalam forum yang saya join, boleh dikatakan 95% reply akan berkata ‘TQ for the info..lepas ni tak nak beli/makan/etc’, ‘Jom kita pakat bikot syarikat xxxx sebab...’ dan seangkatannya. Dan baru-baru ini saya terbaca reply berikut mengenai sardin berkuah lendir siput:

Dari apa yg saya lihat ***** ni seolah-oleh selalu mempertahankan sesuatu perkara buruk yang dibangkitkan.Walaupun ada bukti tentang hal tersebut cik ***** seperti tak suka ianya menjadi isu lalu ***** pun memberikan beberapa lagi ulasan sebagai alasan menentang atau menolak mana2 stataement yang di buat.Kadang-kala saya rasa cik ***** ni adalah special branch yg di hantar utk cover balik apa saja yg boleh menjejaskan sesuatu perkara ataupun untuk kepentingan peribadi atau kelompok puak tertentu.Soal sardin ni memang terbukti wujud dicampur lendir siput babi malam masa tahun 1970an lagi dan ada tapi tak berbangkit.Mungkin bukan semua sardin tetapi kita kena ambil perhatian bila isu macam ini dah berbangkit!Jangan kerana suka makan sardin atau nak jaga kepentingan sesuatu ataupun suka tengok orang terus makan benda haram ***** nak main peranan untuk kepentingan peribadi.
Cukup-cukuplah tu.

(Yang asterisk tu nick saya la) Saya tak dapat nak jawab sebab moderator dah kunci thread tersebut tapi ada seorang sahabat dah tolong jawabkan (Terima kasih bro!). Sebab dah tak boleh nak jawab kat sana, saya jawab di sini.

Saya memang membangkang ‘perkara buruk’ tersebut sebab ianya mengarut! Dan mengenai bukti pula, kalau setakat surat terbang, masuk court tak admissible tau? Even BPR kena buat siasatan dan kumpul bukti sendiri setelah dapat surat terbang mengenai perihal rasuah seseorang tu! Surat terbang tu setakat jadi penyebab kertas siasatan dibuka. Bila surat 'siput' tu kata ‘sejak 1970an lagi’ ianya bukan bukti tau? Setakat allegation (more likely unsubstantiated rumour) sahaja.

Sebab kenapa saya amat sinis bila keluar cerita begini ialah, orang kita amat terkenal dengan PHD dan sikap main redah aje. Pantang sesuatu benda tu hit atau bila tak dapat bersaing, maka keluar la cerita-ceriti tak enak (dan mengarut). Dan masses menerima cerita ini untuk disebarkan lagi. Kita rasa kita dah buat jariah dengan mengedar cerita ni...tapi sebenarnya kita menampakkan lagi ketololan, kebaghalan dan ketidakprihatinan diri kita sendiri. Dan siapa ingat kes High5? Sijil halal mereka ditarik sebab kilang kotor dan sebab depa guna minyak dari sumber baru tanpa dimaklumkan pada JAKIM terlebih dahulu...itu sahaja. Tapi kat internet, ceritanya berubah - sijil depa ditarik JAKIM sebab depa guna minyak babi...dan nak kasi lagi sedap, minyak babi tu dikatakan diimport dari Israel...tanpa menyedari yang permintaan babi di Israel adalah kecil sebab agama Yahudi turut mengharamkan babi!

Perjuangan ini takkan selesai!!
II
Dan sebut pasal Coke, dalam forum yang sama..ada seorang hamba Allah ni kata daging boleh rosak bila direndam sehari-dua dalam Coke...abis kena makan asid Coke tu katanya dan dia cabar orang untuk buktikan perkara tu. Memang la daging tu rosak...yang hang pi rendam kat atas meja buat apa!!! Busuk la daging tu!!! Jangan kata Coke, rendam dalam air RO pun jadi rosak!!!

Penutup kata..aku ambil dialog dari Star Wars Episode IV : A New Hope

Han : Damn fool, I knew you were going to say that.
Ben: Who's more foolish, the fool, or the fool who follows him?
Jadi siapakah kita, si bodoh? Atau si bodoh yang mengopy-paste e-mail e-mail tersebut?

2 comments:

Nazri Razali said...

Bravo!

Anyway, people will always believe whatever they choose to believe.

blackpurple @ jowopinter said...

Kau terlupa satu lagi istilah, Bebalisme..