Sunday, May 13, 2007

Selamat Hari Ibu!

Hari ini 13 Mei…satu tarikh yang signifikan sejak akhir-akhir ini. Aku bukan bercerita pasal Tragedi tahun 1969, tapi Hari Ibu. Dalam masa-masa menghampiri tarikh ini pelbagai promosi dibuat pihak-pihak tertentu. Di kaca TV terpampang SMS untuk ibu si pengirim (termasuk satu mangkuk yang ucapkan Selamat Hari Ibu kepada ibunya yang dah pergi!). Pelbagai tawaran pakej hiburan, makan malam dan hadiah dihamburkan kepada orang ramai. Dah dikomersilkan Hari ini…satu peluang peniaga mengaut keuntungan…

Terus terang aku katakan, aku tak menyambut Hari Ibu hari ini. Bagi aku Hari Ibu sepatutnya disambut 365 hari setahun, selagi hayat kita ada. Apa gunanya menghamburkan wang dan hadiah pada 13 Mei setiap tahun tetapi pada 364 hari yang lain ibu dibiarkan begitu sahaja? Tak tau la ibu-ibu moden la ni, anak dapat masuk AF pun disambut dengan ‘tangisan kesyukuran’ dan takpe la kalau anak buat dekkk aje. Dan dari pemerhatian aku, kebanyakan ibu ni tak pandang sangat hadiah atau wang yang diberi anak-anak, tetapi perhatian dan kasih sayang. Apa gunanya wang dan harta tapi anak-anak haram tak menjenguk…atau sekurang-kurangnya menelefon? Aku sendiri menyesal sesangat bulan lepas sebab terlepas nak telefon mak aku sampai dekat 2 minggu..sampai mak aku telefon ingat jadi apa-apa kat aku...

Entahlah, inilah dikatakan masyarakat urban. Mungkin itu satu cara orang moden menzahirkan rasa sayang kepada ibu. Apa-apa hal, sudahkah anda mendoakan kesejahteraan ibu anda hari ini?

No comments: