Thursday, May 10, 2007

Universe, Penerokaan Angkasa dan Orang 'Mesia'

Sebelum ni aku ada buat entry pasal masih ada orang yang menafikan manusia dah sampai ke bulan (baca Amerika). Baru-baru ni pulak bila aku masuk satu forum tempatan (bukan CARI) ada yang menafikan penemuan satu planet seakan Bumi oleh saintis. Katanya ini semua propaganda Amerika sama macam pembohongan mereka ke bulan. Tambah hamba Allah tu lagi, manusia tak boleh ke angkasa sebab ada radiasi. Tapi dalam masa yang sama dia kata orang Rusia yang dah sampai ke angkasa! Mana satu ni?

Rupanya di zaman informasi dan teknologi canggih ni masih ada Homo sapiens yang macam 'Anura under the cocos nucifera shell'. Takkan depa tak tau ada 7 misi Apollo ke bulan, tu tak campur yang setakat mengorbit bulan serta berada di orbit Bumi sahaja..tu baru Amerika aje, tak campur Rusia...dan dah berkali-kali orang naik turun roket sampai mati-mati. Bukan baru setahun dua tapi dah dekat 50 tahun! Entahlah....biarlah Si Luncai itu...

Aku sebenarnya minat bidang astronomi (bukan astrologi ye) dan masa aku ke KL baru-baru ni aku ambil kesempatan pergi MPH (actually aku prefer Kinokuniya tapi aku malas nak pergi KLCC) dan beli satu buku meja kopi bertajuk Universe. Buku ni sebenarnya kompilasi gambar-gambar alam semesta merangkumi potret Bumi, planet-planet, bintang, nebula, galaksi serta ‘hujung alam’. Seronok menengok kecantikan alam yang dijadikan Allah dan juga menyebabkan aku rasa kecil-sekecilnya. Apa tidaknya, ‘hujung alam’ dianggarkan terletak 13.4 bilion tahun cahaya dari bumi (kalau nak kira dalam kilometer: Cahaya bergerak selaju 1 bilion km/j; jadi nak dapatkan jarak ke ‘hujung alam’, kira 1 bilion km x 24 x 365 x 13.4 bilion = tengok kalkulator hangpa boleh kira tak?) dan diantara jarak tersebut diisi dengan pelbagai ciptaan. Kalau makhluknya dijadikan hebat, apa lagi Penciptanya? Subhanallah! Allahuakbar!

2 comments:

blackpurple @ jowopinter said...

Ada 2-3 buku tentang kaitan sains dengan keagungan Allah. Aku tak ingat siapa penulisannya. Tapi memang menarik bila setiap kejadian di bumi, di langit, di dalam bumi, di atas langit dikaitkan dengan dalil-dalil dari AlQuran.

Anonymous said...

Try Carl Sagan's Cosmos, it is easier to understand than Hawking's A Brief History of The Universe. Sagan wax lyrical in his explanation of the universe.