Thursday, March 22, 2007

Antara Timun Dan Vitamin C

Konon ceritanya…


1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.

Mula-mula aku ingat benda ni merapu…tapi dikatakan memang timun ada bahan yang boleh meneutralkan bahan karsinogen. Tapi kalau nak menyeluruh nak buang karsinogen..maka makan roti canai pun kena makan timun (yang hitam-hitam kesan terbakar tu karbon la tu) dan lepas hisap rokok pun kena makan timun…hehehe. BTW, karsinogen ialah bahan yang menyebabkan barah, bukan satu ‘keadaan’.

2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

Arsenik mmg racun merbahaya – bahan terkenal untuk pembunuh membunuh mangsa tanpa disedari sejak beratus-ratus tahun. Haiwan laut mungkin ada sedikit arsenik dalam badan...tapi terlalu sedikit dan tidak memudaratkan. Aku tak nampak kenapa makan pil vitamin C boleh menyebabkan keracunan arsenik...kalau makanan laut tu dah tercemar dengan arsenik, tak makan dengan vitamin C pun dah boleh nak kiok dah!

Kalau betul tak boleh makan udang dengan pil vitamin C (or for that matter, makanan mengandungi vitamin C), maknanya tak boleh la makan sayuran hijau dengan rencah udang (sayur hijau ada vitamin C) ataupun makan udang dengan jus oren...gitu?

2 comments:

blackpurple said...

Aku pun ada terbaca juga pasal yang no 2 tu. Tak pasti setakat mana kebenarannya dari segi saintifik.

Aku selalu makan lauk udang pastu minum jus buah-buahan, macam ok jer...

sevven said...

Alpha the Mythbuster has struck again!

I don't eat vegetables, and that include cucumbers, and we are carbon-based life-forms anyway, aren't we?