Thursday, February 01, 2007

'Hebatnya' Lemak Khinzir!

Alkisah ceritanya...(ni aku ambil extract aje)

I
“.....Memang betul cakap Cina tu! daging ayam dan lembu tak cukup lemak untuk membentuk apa-apa shape. Jika sebarang proses tidak menggunakan lemak babi, ia senang pecah."

II
"Berdasarkan pengalaman saya...
Saya pernah bekerja di Shangri-La Hotel KL, di situ terdapat satu BUTCHER Dept....

1. Semua jenis sausage menggunakan pork casing. Pork casing adalah saluran usus yg digunakan sebagai kulit sausage. Semua ingredients untuk sausage diblend bersama pork fat untuk membuat sausage itu firm dan tak mudah break. Jadi kalau sausage itu Chicken or beef still contain pork.

2. Pork fat juga digunakan dalam proses membuat turkey roll,chicken roll, meatloft, pastrami dan salami.

3. Bagi sesiapa yg suka makan buffet.. cold cuts yg disusun lawa-lawa pada buffet table seperti Terrine dan Pate pun ada lemak babi.

III
"Menyentuh sedikit aktiviti kaum Cina , saya ada satu kisah yang menarik untuk diceritakan . ....pekerja pembaiki pulih bekalan TNB mempunyai kebenaran memasuki kawasan yang melibatkan penggunaan elektrik.... dilihatnya daging-daging ayam berlongok-longok. Kemudian daging-daging babi berlongok-longok disebelahan.Rupa-rupanya kilang tersebut membuat burger dan daging- daging ayam dan babi tersebut dicampur dan di gaul bersama kemudian dijadikan burger. Beliau telah bertanya kepada tokeh tersebut mengapa dicampurkan daging babi dengan daging ayam! Tokeh tersebut berkata kalau tak campur burger yang hendak dibuat susah untuk melekat dan dibentuk. Dengan mencampurkan daging ayam dan babi burger mudah dibentuk. Katanya lagi, burger ini tidak dijual terus kepada orang Melayu. Tapi jika mana-mana supplier yang tak cukup stok akan ambil burger daripada kilang tersebut. Patut lah bila kes JE timbul rupanya berjuta-juta babi ada kat Malaysia. Purata satu hari babi dikeluarkan dari ladang ternakan beratus ribu.Yang peliknya takan beratus ribu babi ini dilantak oleh orang Cina saja. Mungkin sebahagian darinya dibuat bahan makanan yang lain, lepas tu bagi orang Melayu makan. "

Hebat betul lemak khinzir ni ya? Mampu melakukan apa sahaja, baik menyedapkan makanan sehingga membentuk shape makanan. Kalau begitu, macamana Ramly, Saudi, Anwar dan ramai lagi pengusaha melayu maintain bentuk burger mereka? Kat situ kata stok burger berkhinzir direlease bila tak cukup supply. Kata cerita tu lagi, daging ayam/lembu tak boleh dibentuk elok kalau takde lemak babi. Kalau betul..mesti ada perbezaan antara batch burger Ramly yang ‘buat sendiri’ dengan ‘ambilan stok’ tadi kan?

Pasal Hotel Shangri-La tu…cerita ni ada banyak variasi dia…sat Hilton, sat Renaissance sat Kowloon…susah nak percaya la. Bukan nak percaya hotel, tapi nak percaya cerita – banyak sangat variasi; hallmarks of an urban legend. Dan pasal pastrami dan sebagainya…aku pernah makan salami dengan pastrami keluaran Arab…elok aje dagingnya…tak pecah pun…Dan untuk orang yang kononnya pernah kerja hotel (5 star pulak tu) takkan tak reti eja 'meatloaf' kot?

Secara umumnya, cerita ketiga ni timbul masa kes kat KL/Selangor dimana pemeriksaan mendapati ayam diproses hampir dengan khinzir. Sebab orang Malaysia suka cerita gempak, pembuka cerita menokok-tambah secukup rasa (mungkin pakai lemak khinzir jugak!) untuk menghebatkan lagi cerita yang dikirimnya! Dan pasal babi berjuta tu aku rasa itu gross exaggeration…berpuluh-puluh ribu mungkin. Dan satu lagi selain pasaran tempatan, khinzir turut dieksport ke Singapura...

Bagi aku cerita ni walaupun ada sedikit keraguan boleh ditimbulkan (pasal makanan hotel) tapi secara keseluruhannya diberi taraf BUSTED juga sebab haram tak convincing!

4 comments:

Ari Miraj said...

banyak sangat cerita ler about the pig fat nih. kalu pikir banyak2 pon, buat pening kepala. baca jer lah Bismillah. kalo dah ada logo Halal yg ori, tak perlu rasa was-was dah.

Ayu Mohamad said...

hmm sebab tu la kene check betul2 aje la. dengar org ckp ni pening pala..

anyway, sticker dah sampai.. tenkiu yaaaaaaa.. camne nak membayarnya?

blackpurple @ jowopinter said...

Sekarang ini dah banyak benda yang meragukan. Kena tawakal sajalah. Kalau rasa was-was juga tak payah ambik atau jauhkan....

Anonymous said...

hmmm... susah kan? nak mamam pun susah...