Monday, February 05, 2007

'Doktor' Palsu Di Shah Alam

Di akhbar NST minggu lepas ada berita pasal isteri seorang ‘Doktor’ yang didakwa dimahkamah sebab membenarkan suaminya menggunakan bangunan milik wanita tersebut bagi tujuan perubatan. Sebelum ni ‘klinik’ doctor tu dah diserbu sebab lesen ‘doktor’ tu sebenarnya untuk perubatan tradisional bukan konvensional. KK serbu klinik atas sebab penyalahgunaan lesen serta ‚penyamaran’. Klinik tu dikatakan dah beroperasi lebih 10 tahun.

Bila aku baca berita tu dan ditambah dengan nama isteri doktor tu...baru aku perasan yang arwah bapak aku pernah dapatkan rawatan kat situ dalam tahun 1995 dulu. Memang setting 'klinik’ tu macam klinik perubatan konvensional. Even doktor tu dengan petugas dia dalam ‚bilik pembedahan’ pakai scrubs macamana doktor biasa. Yang menariknya, dia ni asalnya doktor betul tapi dia menuntuit ilmu perubatan tradisional sebab wife dia sebelum ni menderita penyakit yang perubatan biasa tak dapat nak sembuhkan (kalau tak salah aku akhirnya meninggal). Masa aku bawak arwah ayah aku tu, diaorang benarkan waris pesakit melihat ke dalam bilik rawatan/pembedahan. Yang aku ingat, belakang ayah aku kena 'bukak’ dari bawah tengkuk sampai ke tengah belakang. Kata arwah ayah, 'doktor' tu bukak pakai jari aja! Bila keluar dari bilik tadi, aku tengok parut belahan tadi ada dalam sejengkal aje dan pesakit (termasuk ayah aku) keluar bilik tu macam takde apa-apa! Lepas tu dalam seminggu datang balik buat follow-up. Tapi dah takdir, arwah ayah aku tak dapat sembuh dari angin ahmar dia.

Kesian jugak aku baca cerita tu...customer dia memang ramai sampai kena buat appointment tak salah aku. Tapi kalau dah peraturan, nak buat camne yek?

No comments: