Sunday, December 24, 2006

Johor, under water...

Aku mulanya tak bercadang buat entry ni tapi bila bukak paper hari ni aku terbaca ‘Banjir Di Johor Semakin Buruk’. Mengikut berita, hampir kesemua sungai, terutama di utara/barat laut Johor dah melebihi paras bahaya dan air di Empangan Semberong dengan Bekok dah nak overflow hingga memaksa pelepasan air. Keputusan nak lepaskan air bukan bukan mudah sebab ianya keputusan ‘damn if you do, damn if you don’t’ atau ‘choosing a lesser of two evils’. Sebabnya kalau air dilepaskan, biarpun sedikit-sedikit, akan menyebabkan situasi banjir bertambah buruk. Kalau tak dilepaskan pula, ada risiko empangan pecah menghasilkan serbuan air berjuta-juta liter yang akan memusnahkan, mungkin secara total, apa-apa di laluannya. Jumlah penduduk yang dipindahkan di Johor pula dah mencecah 77,000 orang.

Jalan pulak masih banyak ditutup, kalau ikut laporan Berita Minggu, jalan Tangkak-Muar (yang selalu aku guna balik BP) kat Parit Senduk dah ditutup. Jambatan kat Sungai Rambai Melaka pun dah kena tutup – kiranya laluan dari utara nak masuk Muar dah putus (kecuali ikut Pagoh mungkin?). Kat Batu Pahat pula, Sri Medan dengan beberapa kawasan di Parit Sulong pun dah terputus…rasa aku dah bertahun dua-dua kawasan tu tak banjir, sejak Empangan Semberong siap. Bila air empangan dilepaskan tambah pulak air dari Segamat sampai makin teruk la dua-dua tempat tu…seblum2 ni kalau banjir, biasanya sebab air dari Segamat aje. Dan banjir kat area Yong Peng-Parit Sulong-Sri Medan ni seingat aku lain sikit sebab air boleh bertakung sampai sebulan, walaupun dah takde hujan lagi!

Aku telefon mak aku, katanya dah dua hari cerah…tak tau le sebab hujung minggu time orang kawin, lepas tu tu hujan petus balik. Rumah dia takde apa sebab kawasan bandar BP masih OK..lagipun kalau mak aku kata rumah dia naik air, maknanya satu BP dah jadi tasik! Kawan dia pulak letak kereta kat rumah mak aku pasal rumah dia kat Parit Raja dah masuk air paras betis.

Apa-apahal diharap orang-orang negeri aku bersabar. Walaupun banjir kali ni buruk, ada lagi tempat yang banjir lagi dahsyat sampai beribu-ribu nyawa hilang…

1 comment:

Anonymous said...

Mungkin ramai tak tahu kenapa Johor banjir teruk sedangkan Singapura tidak..?

Ini disebabkan kurangnya penyelidikkan system parit dan tali air.


Selain fakta itu, MALAYSIA lokek dan Kedekut sangat nak JUAL AIR PADA SINGAPURA sedangkan air itu datang dari langit yang sama!!

Dah taknak jual air dengan Singgapura takpelah jugak.. Dia kutuk Singapura nak ambil keuntungan dari harga air yang murah!!Padahal, air adalah sumber kemanusiaan yang telah ditanda tangani sejak dari dulu.

Kalau dari awal rundingan masaalah PENJUALAN AIR kepada Singapura dirundingkan secara baik dan saksama.. Keadaan ini tidak seteruk ini berlaku.
Ini terbukti bertapa KEDEKUTNYA MALAYSIA terhadap Singapura atas isu Pulau yang sebesar sekangkang kera jadi tuntutan di Makamah Antara Bangsa dan akhirnya Malaysia kalah dengan tuntutkan itu. Tak ke memalukan.

Allah maha adil dan menunjukkan BUKTI KUASANYA pada orang yang tamak.!! Rakyat Malaysia nak AIR MELIPAH RUAH.. Ambillah.. !!!