Sunday, December 17, 2006

Temberang Hollywood - Pearl Harbor (2001)

Kali ni aku nak listkan kesalahan fakta dalam filem Pearl Harbor. Aku amik dari military buff punya POV....

- Orang di Hawaii boleh dengar perbualan radio antara krew yang terlibat dalam Doolittle Raid. Masalahnya depa semua terbang secara berasingan dan tidak menggunakan radio! Kalau depa guna, Jepun lebih tahu kehadiran mereka – serangan sebenar adalah serangan mengejut.

- RMS Queen Mary pada WW2 telah dicat kelabu bagi tujuan penyamaran. Dalam filem ni ianya masih dicat warna merah dan hitam...

- Versi Pesawat Zero yang ditonjolkan dalam filem ini hanya muncul pada tahun 1943...sama dengan versi P-40 filem yang hanya muncul tahun 1942. Juga dengan pesawat B-25!

- P-40 lebih lincah dan tangkas daripada Zero? Tolong la...antara arahan tempur kepada juruterbang American Volunteer Group (Flying Tigers) di China ialah “If you try to turn with a Zero, you're dead.” Juga pertempuran udara dalam filem ni dah nak cecah tanah dah….mana ada la…

- Kipas kat bom (adegan USS Arizona) tu bukan fius peledak, tapi ‘arming mechanism’. Bila kipas tu berpusing, ianya ‘menghidupkan’ bom tersebut. Dalam filem ditonjolkan bom tu meletup selepas kipas tu berhenti...

- Rafe dengan Danny juruterbang pesawat PEJUANG dan juruterbang pesawat pejuang US masa WW2 tidak dilatih semula jadi juruterbang pengebom. Dalam Doolittle Raid, hanya Kolonel Doolittle sahaja juterbang pesawat pejuang. Krew pesawat-pesawat B-25 dalam serangan tersebut datang Grup Pengebom ke-17 yang mengoperasikan pesawat yang serupa. Jadi camne Danny dengan Rafe boleh turut serta?!


- Rafe masih memakai uniform USAAF bila dia sampai ke England untuk menyertai Eagle Squadron – maknanya dia masih berkhidmat dalam USAAF. Masalahnya peraturan USAAF mengatakan anggotanya perlu meletak jawatan sebelum menyertai pasukan tentera sukarelawan di luar AS!

- Masa serangan, Rafe ada mengatakan yang P-40 tak boleh melarikan diri dari Zero fighter. Masalahnya dia cuma ada pengalaman tempur dengan pesawat Jerman. Dan pada masa itu pula keupayaan Zero tidak diberi perhatian oleh pihak atasan US.

- Tahun 1941, Jerman tak serang UK masa siang lagi dah…

Tu aje la yang aku ingat!

1 comment:

neeziee said...

hehe dasar penipu la diorang ni.

pstt; ko la orang pertama update URL baru aku.hehe.thanks