Monday, June 30, 2008

Repent! Apocalypse Is Coming!

Tahun 2012....sebuah planet dipanggil Nibiru menghampiri Bumi. Kesan tarikan graviti kedua-dua planet mengakibatkan kemusnahan besar kepada Bumi akibat tsunami, gempa bumi, taufan dan letusan gunung berapi (macam Transformers episod The Ultimate Doom, bila Megatron tarik Cybertron masuk orbit Bumi). Dunia hancur, kiamat! (Tapi ada survivor, camne tu?)

Begitulah kononnya apa yang akan terjadi pada 2012. Satu planet dengan orbit 3,600 tahun akan menghampiri Bumi pada ketika itu. Teori ini 'disokong' dengan 'fakta' bahawa kalendar Mayan menamatkan kitaran masa sekitar 2012 Masihi.

Bila benda ni dibincangkan di forum Cari.Com maka ramai la yang dengan takutnya menyuruh kita bertaubat sebab dah nak kiamat.....dan membuat aku tergaru-garu kepala. Apa taknya, orang yang bagi teori Planet Nibiru akan menghampiri Bumi pernah mengatakan yang dia telah dipilih (oleh makhluk asing) untuk memberi amaran kepada manusia bahawa satu Planet X (apa alien tu takleh bagitau nama planet tu ke?) akan melalui Sistem Suria pada Mei 2003 dan akan menyebabkan perubahan kutub Bumi (dan akhirnya kiamat). Tambah dia lagi, sebelum perubahan tersebut, US akan menarik keluar tentera mereka dari Iraq (supaya dapat bersama keluarga dan orang tersayang sebelum mati). Dan bila Mei 2003 berlalu tanpa berlaku malapetaka global dan sampai sekarang tentera US masih menduduki Iraq, dikatanya pihak kerajaan tak bagitau orang ramai......

Pasal kalender Mayans tu, rasa aku tu hanyalah long-period calendar - bila diselaras dengan kalendar moden, 21 Disember 2012 hanyalah pengakhiran apa yang dipanggil baktun ke-12...kira macam habis 2008, masuk 2009 cuma satu baktun tu 400 tahun. Entah mana maklumat tu jadi terpesong, kata kalendar Mayan setakat Baktun ke-12 tu aje?

Akhir sekali, satu lagi masalah...Nabi Muhammad sendiri tak tahu bila kiamat akan berlaku. So camne orang Islam sendiri boleh percaya prophecy tu? Kenapa ada sesetengah orang sibuk pasal kiamat Kubra tapi lupa kiamat peribadi@kecil iaitu kematian?

1 comment:

Anonymous said...

hmmm... dah lama tak masuk porem...