Monday, July 07, 2008

Gila Bola...Lagi

Orang kata, kalau orang nak lemas...dia akan gapai apa saja dalam usaha nak timbul balik ke permukaan. Kalau dalam bolasepak, team yang ketinggalan akan berusaha sedaya upaya untuk sekurang-kurangnya dapatkan gol penyamaan (macam Peter Schemeichel yang score gol penyamaan untuk Man U masa UEFA Cup 1995 v. Rotor Volgograd) atau mencari perbezaan gol yang diperlukan...tapi takde la sampai macam ni....

Ketika pusingan kelayakan Piala Shell Carribean diadakan pada1994, satu perlawanan akhir peringkat kumpulan melibatkan Barbados v. Grenada di mana Barbados perlukan kelebihan dua gol sahaja untuk melayakkan diri ke pusingan akhir di trinidad & Tobago. Menjelang separuh masa kedua, Barbados sedang mendahului 2-0. Pada minit ke-83, Grenada menurunkan perbezaan kepada 1 gol sahaja; 2-1. Dan ini bermakna Barabados kehilangan advantage. Dan pada ketika ini, salah satu peraturan penganjur terus 'merosakkan' permainan - sekiranya perlawanan berlanjutan ke masa tambahan, peraturan 'sudden death' akan berkuatkuasa....tetapi pasukan yang menang akan diberi kemenangan 2-0 tanpa mengira jaringan sebenar!

Menyedari hakikat ini serta kemungkinan yang mereka tidak dapat menjaringkan gol lagi pada 3 minit terakhir, pasukan Barbados mula menyerang gol mereka sendiri! Pada minit ke-87, pemain pertahanan Barbados berjaya (sebab sengaja) menjaringkan gol sendiri untuk mengikat kedudukan 2-2. Terkejut dengan tindakan pasukan Barbados, pasukan Grenada turut menyerang gol mereka sendiri bagi mengelak perlawanan berlanjutan ke 'sudden death'. Dan akhirnya, pemain Barbados mempertahankan gol Grenada dan begitulah sebaliknya! Perlawanan akhirnya berlanjutan ke masa tambahan dan Barbados berjaya ke peringkat seterusnya setelah menjaringkan 'golden goal' pada minit keempat masa tambahan (dan dapat kemenangan 2-0 seperti dalam peraturan, walaupun jaringan sebenar ialah 3-2!)

Jurulatih Grenada yang kecewa mengatakan pembuat peraturan tersebut patut dihantar ke hospital gila....

Ini bukan urban legend...ni betul punya cerita!
.

No comments: