Tuesday, June 17, 2008

'Fairweather Fan'?

Dua hari lepas, semua staf office aku dapat surat dari Jabatan Zakat. Surat tu memaklumkan bahawa kami semua layak untuk membuat bayaran zakat pendapatan. Ni kira bersesuaian ketetapan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang mewajibkan semua pegawai gomen (state dan federal) untuk membuat bayaran zakat.

Dapat surat tu aku diam aje...cuma aku ingatkan arahan tu untuk staf kerajaan negeri aje. Tapi yang bestnya, XO aku, yang aku tahu salah sorang penyokong kuat kerajaan negeri sekarang, membebel. Katanya ni apahal pulak...selama ni tak mintak pun (lupa le tu, gomen sebelum ni parti lain)....dah la barang mahal.....pelepasan depa bagi pun sikit aje...minyak kereta aku sebelum ni pun dah beratus dah dan blablabla! Aku malas nak counter-bebel. Ikut hati aku aku nak cakap aje...ai korang dagi mandat memerintah, bila keluar arahan yang 'menyusahkan' pandai pulak membebel...dah la tu...ni perintah agama, bukan suka-suka hati Ustaz Azizan!

Aku pulak...walaupun aku kena adjust balik budgeting aku, aku bersyukur jugak. Sebabnya, selama ni aku kejap bayar kejap tak duit zakat, (tengok belanja bulan berkenaan). Kurang-kurangnya sekarang dah tetap....dan aku ingat balik hikmah berzakat yang dipelajari kat sekolah agama dan masa subjek Pengajian Islam.....juga azab kat Akhirat bang oiiii....

Si penyokong membebel bila pemerintah bagi arahan...tapi yang bukan penyokong, menyokong tindakan tersebut...ironi kan?

1 comment:

mumuchi said...

Cuma ingat bila dapat tax refund karang, boleh belanja besar dah ler bro :>) Sekarang memang sakitlah dulu...

"Just like the Pied Piper led rats through the streets...We dance like marionettes swaying to the symphony of destruction"

The rats are now feeling the heat kut :>P