Tuesday, September 02, 2008

Kenapa Saudara Menangis Di Kubur Bapa Saya?

Itu hari aku telefon mak aku. Mak aku cerita satu peristiwa yang kelakar pun ye, sakit hati pun ye dan saspen pun ye...

Ceritanya begini...mak aku nak balik tengok nenek aku. On the way, adik aku ingatkan dia pasal kubur arwah ayah aku yang dah dibaiki (sebab tanah kawasan perkuburan tu senang mendap) dan mak aku pun kata elokla singgah/ziarah. BTW, ayah aku meninggal kat HSA JB dan dikebumikan kat kampung atuk belah mak aku di Pontian.

Sampai kat perkuburan Islam Pontian Besar tu, mereka berdua pun pergi la ke kubur arwah. OK, memang dah baru, kepuknya dah diganti, tambah batu sungai putih dan nisan pun baru. Cuma yang menghairankan mak aku, kenapa kubur arwah dah letak sebaris dengan kubur atuk aku? Adik aku kata mungkin mereka terkeliru sebab ada kubur baru sebelah kubur arwah.....

Mak aku masih tak puas hati dan suruh adik aku tengok-tengok ke dalam sikit. Sah! kubur bapak aku masih di tempat asal dan tidak dibetulkan lagi. Tengok-tengok kat kubur 'baru' tu terjumpa nisan lama...nisan yang bertulis nama orang lain!! Tukang repair tu dah repair kubur orang lain!! Mak aku tak puas hati dan suruh tukang tu datang time tu jugak. Alasan tukang tu? "Akak kata yang kepuk kayu" macam la kubur arwah ayah aku aje yang berkepuk kayu kat situ!
Tapi dia kata dia akan betulkan balik kubur yang sebenar.

Settle hal tu, adik aku cakap, nasib baik jugak kita nak tengok, kalau tunggu raya alamat jadi cerita Ibu Mertuaku le....silap-silap lagi teruk, bertekak dengan waris arwah yang sorang lagi sebab nama di nisan nama arwah ayah aku, tapi kuburnya orang lain. Walaupun dah settle, mak aku risau jugak...ye la nanti waris si mati datang kubur bapa mereka, tengok jadi baru...baru haru. Kalau setakat dia orang bawak masuk Harian Metro takpe jugak...kalau depa buat repot polis?

No comments: