Tuesday, September 09, 2008

Hijau Bumi Tuhan

Ah..lama tak tulis...sebab sedang mengalami El Nino idea....

Kat tempat aku ni tengah buat kempen alam sekitar. Salah satu objektif ialah pengurangan (sampai tahap sifar) penggunaan polistrin dan beg plastik. Kalau tapau makanan dari kantin, kena guna 'eco-pak' yang dibuat dari hampas kelapa sawit. Kalau beli barang kat kedai Koperasi, takde beg plastik - samada kena beli beg 'mesra alam' depa, bawak beg sendiri atau pandai-pandai la nak bawak barang yang dibeli tu.

Aku sebenarnya menyokong sangat la program macam ni walaupun aku bukan ahli SAM atau Greenpeace. Cuma yang aku tak berkenan cara pelaksanaan program. Apa taknya, eco-pak tu kena charge 20 sen. Beg mesra alam tu RM2.50. Dan bersembang dengan tokey kantin semalam, dia kata kalau pengusaha didapati menggunakan beg plastik/polistrin maka dia akan didenda RM300 kalau tak salah. Dan kalau dah 3 kali buat kesalahan tu, kontrak tak akan dipertimbangkan untuk disambung.

Aku rasa tu pendekatan yang salah kena pulak tempat aku ni bukan JAS. Dan kata nak ajak orang mesra alam, tapi benda yang mesra alam kena charge, camne orang nak ikut? Apa salahnya buat macam kat luar negara dimana pengguna diberi pilihan - kalau nak guna beg plastik, maka akan dikenakan bayaran tambahan (dulu aku pernah kena 20p kat satu kedai kat UK); kalau nak guna beg kertas maka ianya free. Lambat laun orang akan terbiasa dan tak akan mintak beg plastik.

Aku pernah suarakan hal ni dalam satu mesyuarat. Tapi agaknya sebab dah 15 tahun aku tinggalkan UK, sebagai student hingusan selama dua tahun pulak, maka dah tak boleh pakai la pengalaman aku berbanding officer kanan yang awal tahun itu hari pergi attachment sebulan dua kat US (tu tak campur pensyarah buat PhD 3 tahun)....Ah lagipun siapalah aku..cuma seekor passer domesticus yang kicauannya kurang didengari buceros rhinoceros.

No comments: