Sunday, May 11, 2008

Mari Melayan Banker....Malaysia!

Hari Jumaat baru ni, sedang aku menolong wife buat kerja dapur...telefon berdering. Dihujung talian, seorang yang aku tak ingat namanya memperkenalkan dirinya sebagai seorang staf HSBC. And he's making me an offer I can't refuse, which is....

- Aku ditawarkan upgrading kad kredit classic Visa kepada Gold Card
- 'Kebaikan' yang aku dapat - tiada yuran tahunan sepanjang hayat, faedah 1.8% diturunkan kepada 0.5%, kredit kad sedia ada boleh transfer ke kad baru.
- Aku bertuah sebab 'Bank Negara' dah bolehkan aku upgrade kad
- Dia mention baki hutang aku ada RM2,829.73, which actually makes me wonder...mana datang RM800? Ada kutu buat illegal transcation ke?

But, as they say, there is a catch....

- Kad sedia ada akan ditamatkan sebaik aku terima tawaran tadi.
- Kawan tu tanya aku, aku ada akaun HSBC tak. Aku kata takde dan dia minta aku buat satu. Dia tanya aku ada akaun bank lain. Aku kata ada...dan dalam masa yang sama aku dah cuak dah.
- Yang lebihnya aku dah tak ingat...tapi apa yang pasti, dia suruh aku deposit RM2,000 dalam Maybank bagi tujuan kad Gold Visa tu - katanya Maybank ada JV dengan HSBC (so what?). Tambah dia lagi, masukkan guna cash deposit machine, jangan guna teller (apa hal pulak?)

Jadi aku naik angin...apahal HSBC nak upgrade kad aku tapi mintak RM2,000? Padahal annual fee Gold Card dalam RM100-RM150 aje (ye ke?). Dengar aku naik angin, dia kata "kalau encik tak nak, kad lama kami tarik balik". Tambah aku lagi, duit saya dalam dua akaun tu tak sampai RM2,000, mana saya nak cari duit?! And he got the balls to say "Encik tak boleh macam tu, Bank Negara dah bagi keistimewaan ni!". Lagi aku naik angin, macam ni ke you buat kerja? Terus dia senyap dan akhirnya talian diputuskan.

Aku tak puas hati, aku call Customer Service HSBC. Mula-mula aku tanya baki aku...telebanker kata balance last statement aku RM2,029.73 dan current balance aku kurang dari tu (sebab aku baru bayar minggu lepas). Lepas tu aku tanya, samada HSBC ada buat promosi naiktaraf kad. Dia kata ada, tapi untuk pelanggan terpilih aje. Dan aku tanya lagi, kalau customer tak nak, apa dia orang buat, ada tarik kad sedia ada tak? Kata dia, kami biar aje la, buat kami nak tarik balik...lain la akaun yang default memanjang!

Sah!! Ada malaun cuba nak klepet aku....dan dari gaya percakapan dia, somebody on the inside, yang boleh tahu jumlah credit balance aku (dia silap satu digit aje)...tahu offer yang diberi HSBC...atau sekurang-kurangnya orang yang dapat access CTOS. Juga aku teringat, bulan lepas ada jugak HSBC call, nak offer takaful (untuk pelanggan terpilih jugak) tapi bila aku reject, sebab aku dah ada, dia orang setakat cakap terima kasih aje le.

Kalau aku terima offer mamat tu? Huh, Gold Card entah ke mana, kad sedia ada tetap boleh pakai....dan aku hilang RM2,000!

1 comment:

mumuchi said...

huhuh..kalau dia upgrade gold ke platinum kena charge 4000 kut..

sebenarnya pha ko sepatutnya dah diassign satu customer service executive (dari branch ko maintain account) kalau dah sampai tahap gold...takdenya depa nak buat cilanat macam tu weh..