Tuesday, May 27, 2008

...Forget Weapons, Use Faith, Justice and Truth!

Ni kira sambungan entry Pink Commandoes kat bawah tu.

Aku dapat benda ni dari perbincangan dalam forum Cari. Jadi sekali lagi, kita ke Parlimen...kisah perdebatan mengenai pertahanan Malaysia. Ada sorang MP baru mengatakan kita TAK perlu BELI senjata canggih (bukan tak perlu bayar KOMISEN / guna ORANG TENGAH). Sebabnya? Kata YB tu mujahidin Afghan dapat kalahkan kuasa dunia (Soviet Union) tanpa perlu mendera, tanpa senjata canggih - cukup dengan berbekal keyakinan, keadilan dan kebenaran. Senjata mahal dan canggih adalah tidak relevan.

Sorang lagi MP cakap tak fikir dulu. Sehingga pertengahan 80an, Mujahidin Afghan agak tertekan dengan ops tentera Soviet terutamanya dengan pesawat Su-25 Frogfoot dan helikopter gempur Mi-24 'Hind'. Dan telah tercatat seorang anggota mujahidin mengatakan 'We are not afraid of the Russians, but we are afraid of their helicopters'. Hanya selepas mereka dibekalkan persenjataan yang lebih baik, termasuk peluru berpandu Stinger barulah mereka mampu menghadapi serangan udara bantuan rapat V-VS. Stinger bukan senjata canggih (untuk era 1980an)? Dan juga perlu diingat, Mujahidin hanya timbul selepas penaklukan Soviet pada Disember 1979 - musuh dah masuk! Dan juga Mujahidin bukan standing army, tapi militia/gerila. Takkan standing army cukup pakai assault rifle, LMG, RPG dengan mortar aje?

Sebab MP tu berimej Islam, dimana, ikut katanya, kita hanya perlu bertawakal, maka mungkin petikan-petikan dibawah boleh direnungkan:

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan)." (Surah Al-Anfaal, ayat 60)

Rasulullah S.A.W. pernah bertanya kepada seorang Arab Badwi mengapa beliau meninggalkan untanya tanpa ditambat. Jawab Arab Badwi itu: “ Aku bertawakkal kepada Allah”. Rasulullah s.a.w. kemudian bersabda: “Tambat unta kamu dahulu, kemudian bertawakkal kepada Allah.

Krdit kepada tin dan standupper bagi entry ini

No comments: