Tuesday, April 20, 2010

Stiker

Siapa yang tak ada stiker di kenderaan dia? Paling kurang mesti ada stiker road tax...dan kebanyakan kita ada stiker parking pass samada untuk tempat kerja atau kediaman. Ada yang pasang stiker untuk tunjuk alma mater dia, team bola pujaan dia, negeri kelahiran dia atau benda khusus yang menjadi minat dia (macam aku, penuh stiker TUDM...hahaha).

Ada juga yang pasang stiker kat kereta sampai kereta tu dah jadi macam kereta rally, Japan GP atau Drift...kalau yang betul terlibat tu OK la jugak...cuma kengkadang kelakar la pulak ada kereta tampal 'ADVAN' atau 'RECARO'....padahal pakai Sime Tyre atau kerusi asal aje....

Ada juga yang tampal stiker polis, kastam, jabatan penjara dan lain-lain agensi keselamatan dan ketenteraman awam serta Bar Council dengan tujuan nak lepas dari kena saman ('saya nak cepat ni Encik, ada court case kat blablabla'). Kenkadang rasa macam bongok juga polis yang termakan umpan camtu.....logik ke lawyer pakai Wira tahun 90an lagi?

Tapi yang buat aku terbakar ialah bila aku nampak kereta tampal stiker gambar kerusi roda - kira nak claim dia pemandu OKU dan boleh letak kereta kat lot khas untuk OKU la i.e dekat dengan pintu masuk kompleks. Pak Guard pulak tak kuasa le nak tengok betul-betul, terutama masa kenderaan tengah banyak. Dalam hati aku...'korang ni jadi OKU betul baru tau!!'

No comments: