Sunday, April 04, 2010

Kemalangan

Siapa yang tak pernah tengok kemalangan? Baik dari yang melibatkan diri sendiri mahupun orang lain. Baik secara depan mata sendiri atau di kaca TV. Ada dua kemalangan yang aku saksikan yang sedikit sebanyak bagi trauma jugak kat tuan punya blog ni.....

I
Aku dah lupa tahun bila tapi pastinya kat simpang maut Asun, Kedah. Kemalangan dah berlaku di PLUS hala utara masa aku dengan wife menghala ke Alor Setar. Yang aku nampak satu Proton Wira dengan hood dah kemik dan windscreen berderai. Betul2 depan Wira tu ada satu kapcai dan dalam dua meter depan kapcai tu satu mayat. Dalam 10 meter dari mayat pertama terbujur mayat kedua. Muka2 mereka dah ditutup dengan akhbar dan yang traumanya ialah.....darah mengalir banyak atas jalan....Bila aku balik dari Alor Setar dalam dua jam lepas tu, sisa darah masih ada atas jalan...malah dalam seminggu dua masih ada lagi!

II
Tu cerita 'dah eksiden'. Kalau jadi saksi kemalangan...banyak kali jugak le. Ada yang nak buat aku tepuk tangan (kes mat rempit tunjuk terer la ni) ada yang buat darah jadi sejuk.....tapi aku rasa kejadian PC-7 terhempas baru-baru ni yang rasa aku paling melekat sampai bila-bila. Apa taknya, lepas PC-7 tu buat vertical climb, dia nak masuk stall turn (rasanya), tapi bila menurun pesawat tu dah bergoyang-goyang...dalam otak aku 'Allah, stall ke? Spin ke?' Bila pesawat tu hilang dari pandangan...hati aku kata 'Eject! Eject!'. Tak lama lepas tu dengar bunyi dua letupan (kemungkinan satu kerusi anjal keluar, satu lagi bunyi pesawat terhempas). Diikuti asap hitam berkepul.

Tapi ye lah dah takdir Allah, juruterbang meninggal dunia...kemungkinan terlalu rendah, atau bila dia keluar dia terlanggar pokok atau luar safe ejection envelope. Innalillahiwainnailahirajiun......

1 comment:

Hairil Rizal said...

Pernah gak tgk accident.. mgkn baru 10 minit berlaku.. motorcyclist langgar kerbau masa study kat Perak dulu. Rider dgn pillion rider dua-dua tak gerak atas jalan. Ngeri sungguh.