Monday, May 11, 2009

Kena Piat

Dulu kat sekolah kalau buat pasal maka siap la kena piat telinga, kena rotan kat tangan atau bumper, atau ketuk ketampi. Aku ingat masa aku darjah 2. Aku cukup ngeri dengan cikgu kelas aku, Mrs. Niap. Dah le muka evil...ditambah pulak mekap ala2 opera Cina. Yang paling ngeri ialah kalau buat salah, maka isi cuping telinga akan jadi mangsa sepitan kuku panjang dia. Masa aku Form 2 pulak, cikgu disiplin nama dia Mr Tan. Hobi dia menyebat budak dengan rotan panjang tebal2 jari kelingking. Time nak menyebat dia akan pastikan takde wallet yang boleh serap impak sebatan dan gaya dia swing rotan tu sebijik macam Nick Faldo! Dan kalau kena tindakan disiplin...balik rumah senyap aje pasal kalau komplen 'kena sebat cikgu' alamat boleh kena sedas dua extra kat rumah. Wife aku pulak cerita cikgu sekolah dia pulak suka cubit kat err..dada. Selagi budak tu tak patah riuk kena sebat atau bekas cubitan jadi gangrenous...semuanya OK bagi ibu bapa....

Sekarang, bila kena sebat cikgu, maka penuh dada akhbar dan skrin TV mengenai cikgu yang 'tak bertamadun'. Mak bapak serang cikgu kat sekolah...nak saman. Menteri pun turut campur walaupun mamat tu sebenarnya kena hempuk lepas ditangkap mengintai. Memang kengkadang macam over tengok tindakan cikgu ni...tapi takkan semuanya camtu. Sebab mak bapak camni le gamaknya cikgu pun tak ambik kisah sangat pasal murid....yang budak ni pun tau dia ada 'defender' maka makin berleluasa le perangai dia. Lepas tu abis sekolah jadi mat rempit. Bila dah camtu semua tuding jari kat kerajaan. Memang le kerajaan bertanggungjawab tapi bagi aku semuanya bermula dari rumah.

1 comment:

Anonymous said...

haha..mr tan kok wee ka bro..aku jumpa dia kat usj 10 years ago..enntah ada lagi ke idak now..hahah