Tuesday, April 28, 2009

Let's Talk About....Tax, Baby!

Bulan empat ni biasa la, time "Drakula" hisap darah...heheh. Tapi setakat ni aku berjaya mengelak gigitan dia....tengok le lagi berapa tahun. Kena tak kena pun Borang BE tu kena pulang, kang tak pasal-pasal kena denda.

Aku ada terbaca, ada beberapa pembayar cukai mengeluh pasal personal dengan family relief yang ciput (RM8,000-sendiri, RM3,000 pasangan dengan RM1000 satu kepala anak. Juga termasuk pelepasan perubatan ibu bapa RM5,000. Kata dia orang dah tak sesuai dah dengan zaman ni...duit tadika aje dah 6,000 setahun duit wad ICU aje dah RM500....

Sebab tolak relief sana sini tolak rebat lagi, aku masih tak perlu bayar, aku syukur le. Tapi walaupun aku tak bayar LHDN...Cukai Tiang Nombor 4 tu kena bayar tau....Cukai Tiang #4 ni lagi best - relief setakat untuk diri sendiri dan keluarga dan lagi kurang dari LHDN punya. Dah la tu takde relief-relief lain tak...takde relief beli buku, beli komputer dan takde rebat langsung. Dan kalau tak bayar, takde kena denda...cuma kena bakar aje.... So kepada yang bising2 tu korang bayar ke Cukai Tiang Nombor 4 tu...dan kalau bayar ada komplen apa2 tak pasal 'tak ikut peredaran zaman'?

No comments: