Thursday, March 05, 2009

Ye La...Kita Takde SPM....

Aku ada terbaca kat forum Cari dimana ada sorang ahli ada post petikan artikel dari sebuah laman web tempatan. Artikel tu mendakwa "bahawa seorang yang berpangkat besar dalam tentera yang mengepalai satu universiti tentera ditanahair kita ini (maknanya UPNM) hanya berkelulusan MCE gred 3." Juga "Yang dipersoalkan ialah pegawai tersebut meletakkan didepan namanya dengan gelaran IR. Mengikut penulis tersebut orang besar tentera itu tidak ada kelayakan sedemikian..."

Sebenarnya bila aku baca, aku tergelak besar. Macam la seolah-olah Dapat Gred 3 tu bermakna tertutup la segala peluang untuk belajar ke peringkat lebih tinggi. Dia lupa agaknya yang pegawai tu dibenarkan (malah digalakkan) untuk ulang balik SPM malah untuk sambung pengajian ke peringkat seterusnya, termasuk professional exams dan registration dengan badan berkenaan yang membolehkan dia guna 'Ir'. Heh, masa aku kat UK pun aku jumpa sorang pegawai TUDM tengah buat Masters dia. Atau mungkin penulis produk sistem pendidikan yang mengatakan, tak 'pandai' kalau tak dapat double digit A dalam SRP/PMR, A dalam gandaan 10 untuk SPM dan 4 flat memanjang ketika di Universiti?

Artikel tu sebenarnya nak kutuk Menteri Pertahanan sebelum ni...tapi kalau dah penulis guna nickname 'dungu'...what do you expect? Jangan lepas ni dia kata orang yang ambik Masters kat Indonesia atau Belanda tak layan guna Drs depan nama udah le...tapi sebab dia dungu, mana dia tahu beza antara Doctorandus dengan Doctor?

2 comments:

Anonymous said...

gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya kan?

nurinkhairi said...

sapa la tulis camtu..cam spm tu segala2nya. haha.