Sunday, March 01, 2009

Boi...kot?

Masa Isarel ceroboh masuk Gaza, maka sekali lagi timbul kempen boikot (kala Israel dok diam aje, maka kempen tu pun senyap sendiri). Aku bukan nak cerita merit atau patut ke tidak kempen tu dijalankan. Cuma aku tertarik dengan alasan kenapa satu2 syarikat tu patut diboikot. Dan yang paling menarik, kenapa syarikat yang lebih kuat brand power dia yang kena, tapi bukan syarikat lain dalam industri yang sama...mari kita tengok syarikat yang biasa kena...

1. Philip Morris - pengeluar Dunhill, Benson, Marlboro dan Players. Tapi kenapa takde siapa senarai RJ Reynolds pengeluar Winston, Salem dengan Camel?

2. Coca Cola - dalam kebanyakan pamplet atau e-mail yang aku terima, jaaaarang sangat Pepsi disenaraikan....Pepsi takde bagi sumbangan kepada Israel, gitu?

3. McDonald's - Camne pulak dengan A&W, Burger King, Wendy's, Carl's Jr blablabla?

4. Nestle - sebab dipunyai Osem Investments, satu syarikat Israel. Tapi yang aku baca, Osem Investments ialah SUBSIDIARY Nestle, bukan HOLDING company. Itu takpe lagi. Dalam senarai produk Nestle yang patut diboikot, takde sorang pun tulis produk Nestle yang paling terkenal di Malaysia : MAGGI!

5. Nokia - sebab ada melabur di Israel. Tapi takde siapa nak boikot Sony Ericcson atau Motorola padahal aku rasa Motorola lagi patut diboikot sebab kebanyakan peralatan komunikasi militari dibuat oleh Motorola.

Dan banyak lagi....

Jadi, memang betul ke syarikat2 tu bersekongkol dengan Israel atau sebab syarikat tu yang lebih terkenal maka jadi sasaran? Atau mungkin kita boleh pick and match? Sebab aku tertarik dengan dua syarikat yang tersenarai - Nokia dengan Intel. Ada seorang sahabat ni kata 'kita boikot mana yang mampu aje' bila aku kata kalau nak boikot, biar sampai ke pangkal lengan...buang henset Nokia, jangan pakai PC yang ada processor Intel. Bagi aku kalau setakat tak makan McD, tak minum Coke tapi guna N95...serupa macam tangan kiri pegang perisai yang melindungi komrad tetapi pedang di tangan kanan berlumuran darah komrad yang sama sebab tikaman sendiri..camne tu?

No comments: