Thursday, February 05, 2009

RTM oh RTM

Masa musim CNY itu hari, aku 'ter'tengok berita RTM. Keluar berita sambutan CNY di Penang. Seingat aku majlis sambutan peringkat negeri diadakan di satu dewan di Jalan Kapitan Kling. Yang buat aku tergelak, pembaca berita tu samada tergeliat lidah atau satu percubaan 'political correctness' sebut "Kling" sebagai "Kliang". Kalau sebab nak political correctness, bagi aku dah merapu tahap gaban dah. Dah bertahun-tahun nama area dan masjid yang berkenaan camtu, takde pun komuniti India buat bantahan besar-besaran?

Dan dalam berita yang sama pembaca berita sebut majlis tersebut dihadiri oleh pemimpin parti komponen Barisan Nasional dan parti pembangkang....chop!!!Camne pulak puak pemerintah dipanggil pembangkang? Kita cakap pasal Penang bukan Federal!!

Alah nama pun dah RTM. Aku teringat cerita pakcik wife aku. Dulu masa mula-mula nak buat Sri Angkasa, buat meeting. Time nak bincang hadiah, timbul budget nak buat sijil. Pak Ngah wife aku kata budget dia dalam RM5 sekeping. Yang big shot RTM tu boleh cakap, "Eh, sijil sekolah anak saya 50 sen aje?" Dalam hati Pak Ngah tu kata...sekolah lain le, ini anugerah peringakat kebangsaan! Dan itu le antara sebab set RTM nampak cokia....nak nampak cantik tapi bajet ciput!!

1 comment:

Hasrul Halid said...

hahahaah!

woih alpha, aku tulih pasai Komando kat blog aku.. pi komen sikit!