Monday, July 14, 2008

Money Machine Tour '08

Bulan Julai. Musim panas bagi hemisfera Utara. Off-season bagi sukan bolasepak Eropah (kecuali kalau ada pertandingan besar macam Piala Dunia atau Kejohanan Eropah). Dulu-dulu, ini masa bagi kelab-kelab di Eropah berehat, menjual atau membeli pemain baru dan mengadakan perlawanan pemanas badan. Lawan mereka biasanya team 'kampung' (istilah aku sendiri, merujuk kepada pasukan dari Divisyen bawahan) atau pasukan dari negara Eropah lain.

Tapi sekarang pre-season friendly mereka bergerak lebih jauh hingga ke Asia Timur. Kata mereka "Kami nak mendekatkan diri dengan peminat kami yang ramai di sini!" Kata orang kita "Kami nak tengok pemain pujaan kami dari dekat!" juga "Ini peluang bagi pemain kita menimba pengalaman dari pemain kelas dunia!" dan "Peluang untuk tingkatkan mutu bolasepak tempatan"

Tapi aku rasa hakikat sebenarnya ialah "Kami nak perah duit peminat kami yang tergila-gilakan kami!". Dan macamana nak tingkatkan mutu kalau setakat main satu game (friendly pulak tu jadi depa tak main 100%) dengan buat bengkel sehari sedangkan program peringkat akar umbi terbiar? Ah....Claude LeRoy pernah menjadi jurulatih disini dan kita tak ke mana-mana. Orang yang sama melatih Ghana dan Ghana ke Piala Dunia! (janji dapat masuk pusingan akhir)

Aku sendiri walaupun boleh kata fanatik Man U...tak pernah aku pergi stadium bila depa datang sini. Buat apa? Aku dah 'Been there, done that, got the damn T-Shirt!"

1 comment:

blackpurple @ jowopinter said...

Mana tau, kita boleh naik setakuk dari tempat ke 166 tu. Ha ha ha!