Thursday, September 06, 2007

Mati Sebab makan Kangkung....

Pernah dengar cerita ni?


Jika anda penggemar kangkung, tidak kira ca kangkung, petis kangkung, kangkung cos, dll yang berkaitan dengan kangkung, mungkin cerita ini dapat menjadi pertimbangan bagi Anda when you want to eat kangkung. Saya mendapat cerita ini dari seorang teman, tapi saya lupa di negara mana, yang jelas antara Singapura / Malaysia.

Pada suatu hari di klinik yang terkenal, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dibawa ke klinik oleh orang tuanya setelah 2 hari menderita diarhea. Sudah bermacam ubat sakit perut yang diberikan kepada anakitu, namun diarheanya tidak sembuh. Di klinik orang tua anak tersebut ditanya oleh doktor, makanan apa yang dimakan oleh anak tersebut selama 2 hari ini. Orang tua anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya diarhea anak tersebut tidak mau makan, dia hanya minum susu, itu pun akan muntah semula. Setelah dikaji, ternyata sebelum menderita diarhea, malamnya anak tersebut baru saja diajak makan kangkung cos di restoran oleh orang tuanya. Dokter segera melakukan xray, ternyata di usus anak tersebut telah berkembang biak lintah dengan anaknya yang kecil-kecil. Doktor surrender dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan medical apapun. Akhirnya anak kecil malang itupun meninggal dunia.

Setelah dikaji, ternyata lintah itu sebelumnya berada di dalam batang kangkung yang besar. Memang, untuk penggemar kangkung cos yang paling enak adalah batangnya. Lintah yang berada di dalam batang kangkung itu tidak akan mati walau dimasak selama manapun, apa lagi untuk kangkung cos proses memasak tidak terlalu lama untuk menghasilkan rasa kangkung yang enak. Lintah hanya akan mati jika dibakar. Di dalam usus anak tadi, lintah yang tadinya hanya 1 dalam 2 hari berkembang biak dengan cepatnya karena terus menerus menghisap darah yang ada, doktor juga kebingungan, bagaimana mematikan/membersih kan lintah yang telah sangat banyak tersebut dari dalam usus anak malang itu.

Jujur, sejak mendengar cerita itu, kesukaan saya terhadap kangkung menjadi berkurang, boleh dibilang sudah 1 bulan ini saya sama sekali tidak makan kangkung dalam bentuk apa pun, bukan kerana menjadi paranoid, tapi bagi Saya lebih baik menjaga segala kemungkinan yang ada, masih banyak sayur lain yang dapat kita makan dengan meminimumkansegala kemungkinan "lintah" yang terselip di dalamnya. Semoga cerita ini dapat menjadi pertimbangan untuk kita semua sebelum masak/makan kangkung.

Best Regards,
Dr. Cik Melah bt Mat Tom (bukan nama sebenar),
Psychiatrist,Hospital Besar kat Bandar,
Selangor.
(Nama pengirim asal email (kalau betul) ditapis)


OK….counter argument aku dalam cerita ni
1. Pernah tengok lintah? Boleh tahan besarnya kan? Camne lintah boleh masuk dalam batang kangkung yang bersegmen dan tiada lubang keluar? Pastinya ni lintah dewasa yang besar.

2. Camne orang yang masak/makan tak perasan ada lintah yang sebesar tu? Dan macamana lintah boleh survive gastric juices dalam perut? Lintah bukan parasit sepertimana cacing kerawit dan yang seangkatannya yang dicipta untuk hidup dalam tubuh manusia! Lintah tu pulak berkembang biak camne ye? Sape yang mengandungkan dia? (seriously sebab lintah masih perlu mengawan untuk membiak)

3. Bahagian paling sedap kangkung batangnya? Entahlah, aku ni minat gila kangkung tapi kalau boleh batangnya aku tolak tepi!

4. Lintah takleh mati kecuali dibakar? Aiyaa tolong la…

5. Yang paling auta bagi aku ialah....lintah haiwan akuatik (sebab tu ada simpulan bahasa ‘lintah darat’). Kangkung pulak sekarang ni mana ada orang petik dari parit daaaa. Semua tanam atas darat! So camne boleh ada lintah dalam batang kangkung?

6. Aku tak tau la samada pengirim asal tu memang doktor ke tipu aje. Tapi kalau betul...camne le belajar tinggi-tinggi boleh terpengaruh cerita camni? Satu lagi, apasal cerita kononnya dari Singapore/Malaysia tapi ada bahasanya macam Indonesia?

4 comments:

foxey said...

huhuhu... kangkung juga merupakan salah satu sayur yang kugemari... nak-nak lagi sotong kangkung tu haa... dan suka laa bahagiannya batangnya...

mumuchi said...

still crusading eh bro...like they said, there is one born every minute, just don't be one udahler...;>)

blackpurple @ jowopinter said...

Agaknya itu kangkung spesis gergasi, yang diameternya mungkin lebih 50mm kot. Huh!

shima aw said...

Tp mmg ada fluk parasit..cuba search..lintah/parasit yg boleh hidup dlm hati