Tuesday, September 29, 2009

Jiran Yang Bising

Ok semua tahu kan pasal sesetengah pihak di Indonesia yang marah pasal isu tarian pendet? Sampai nak ganyang Malaysia pt2 (Dari 200 juta lebih penduduk, ada la dalam 1,000 yang nak mengganyang)? Bukan setakat tu aje malah ada yang marah Malaysia meng'klaim' 1001 lagi warisan mereka dari batik sampai la tempe!

Memang nak kira mereka ni patriotik tapi kalau dah sampai tahap perkara remeh camni...patriotik tak bertempat. Atau dia orang ni terlalu totok sampai tak tahu kat negara lain ada etnik yang asalnya dari Nusantara yang membawa budaya mereka bersama2 dan tak tau perkataan 'asimilasi'? Atau adakah kesan Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 (yang memisahkan lingkup penjajahan Inggeris dan Belanda di Nusantara) mewujudkan sentimen 'kami' lawan 'mereka' (us vs them)?

Entahlah yang pastinya tempe, asam jawa, sate, batik, rendang, lodeh, lontong, botok-botok dll semua dah bertapak lama sebelum Batavia menjadi Jakarta, Bencoolen jadi Bangkahulu, Province Wellesley jadi Seberang Perai atau Port Swettenham jadi Pelabuhan Kelang. Semua tu dah jadi sebahagian masyarakat Tanah Melayu lama sebelum 1957. Dan UNESCO sendiri kata takde istilah merampas budaya kalau ianya dipraktikkan dalam kawasan yang sama. Dan pihak Malaysia tak melenting pun bila Singapura turut mengatakan yang sate, nasi lemak dan roti prata (roti canai) adalah budaya mereka.


Nota kaki: Dalam forum itu hari timbul pasal 'klaim' makanan ni la. Salah satu yang media Indon tulis ialah botok-botok. Ada sorang forumner kata "Ikan pakai botox ka? Bodoh punya Indon..Otak-otak la!" (lebih kurang camtu la). Aku kata sebelum kau kena ketawa balik dengan Indon tu, baik ko cek...Botok-botok ikan memang ada dan berbeza dengan otak-otak! In fact, botok-botok makanan kegemaran aku!

2 comments:

Hairil Rizal said...

Jiran klau bz body mmg susah. Claim kata baju kita baju dia gak, kerusi kita kerusi dia gak.. bukan jiran la namanya tu.

Anonymous said...

jgn layan jer jiran macam nie. buat tak nampak ajer...