Sunday, April 20, 2008

Arwah Sudirman

Malam tadi TV3, melalui slot Majalah Tiga tayangkan pasal Sudirman dan konsert mega di Chow Kit Road pada tahun 1986. Teringat pulak zaman bebudak dulu. Aku tak la tengok kat Choket tu, cuma setakat konsert tour yang ditaja Honda. Kat Tapak Pesta Batu Pahat. Punya la ramai orang! Yang aku ingat sekali, arwah naik Kapchai atas pentas sambil menyanyi (lagu apa dah tak ingat!!)

Apa yang aku nak sentuh di sini pasal pemergiannya. Ramai yang kata beliau meninggal akibat AIDS...semuanya merujuk kepada nurse (yang tiada bernama - macam biasa) di Hospital Tawakal. Tapi bila aku tengok Trek Selebriti sebelum ni, aku terfikir balik. Kata Habsah Hassan, kalau betul arwah meninggal akibat AIDS, kenapa jenazah dikapan seperti biasa dan saudara mara serta sahabat handai masih boleh mencium jenazah? Kalau orang tu meninggal akibat AIDS (terutamanya sekitar lewat 80an - awal 90an), maka jenazahnya akan dirawat dengan disinfectant dan setelah dikapan, akan dimasukkan dalam karung plastik...seterusnya diletak dalam keranda yang berseal.

Aku tahu le pasal dua abang kawan baik aku masa sekolah (juga sedara wife aku) meninggal akibat AIDS (mat fit). Bila jenazah bawak balik rumah, setakat boleh tengok keranda aje le....

Entah lah...cuma kepada sesiapa yang dok berkobar-kobar kata arwah tu songsang, kurangkan la sikit 'semangat' tu...Mana la tau semua tu fitnah, kang tak pasal-pasal awak punya amalan arwah ambik kat Padang Mahsyar. Elok-elok surplus, terus jadi defisit!

No comments: