Wednesday, October 29, 2008

Doktor sana Doktor sini

Aku macam biasa akan merayap ke Forum Cari...dan terjumpa satu thread mengenai seorang produser filem yang belum terima pingat Dato'/Datuk tapi dah guna title tu. Timbul satu nama yang haram tak famous...siap ada 'Dr' lagi.

Kengkadang aku tergelak jugak tengok iklan jual ubat dalam akhbar. Apa taknya, pengasas syarikat tu Dr X, syarikat ni Dr Y....yang dok jual sistem MLM pun ada Dr. Betul ke semua-semua diaorang ni ada MBBS/MD atau PhD? Bukan la aku sendiri ada PHD (Penyakit Hasad Dengki) tapi macam too good to be true le. Dan rasanya ramai yang tahu kan yang PhD Fazley tu datang dari institut yang tak diiktiraf kan?

Entahlah...agaknya PhD pun boleh dibeli sekarang...status nak kena jaga ye tak? Dan mana aku tak skeptikal, ada aku terbaca Rahmad ex-penyanyi Mega claim dia dah ada PhD...senangnye...aku tengok pensyarah kat sini 3 tahun kena buat dah la tu masa viva belum tentu dapat lepas bersilat dengan panel....ada yang sambung paling kurang setahun lagi. Tu untuk orang yang memang dalam bidang dia....yang kat luar tu senang-senang aje dah ber'Dr'.

Topik akan datang : Kenapa ek, orang yang masuk MLM/Direct Selling kalau nak tunjuk pendapatan dia tinggi mesti dalam iklan dia kata 'Sekarang saya dah boleh guna kereta idaman' (sampai 3-4 biji pulak tu) atau 'sekarang saya boleh membawa keluarga melancong selalu'...takde pulak 'sekarang saya sudah menunaikan Haji sebanyak lima kali'....hehe. Dan kalau pendapatan tu 5 kali gaji ka, 10 kali gaji ka...kenapa masih bekerja makan gaji lagi?

No comments: